سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گفتمان مذهبی
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • صفحه نخست
  • با آرام شدن نسبى تنش هاى ناشى از خبر ساندى تایمز مبنى بر حمایت عربستان از تروریسم، این بار بى بى سى گزارشى دیگر درباره حمایت این کشوراز اندیشه هاى سلفی، جنجال تبلیغاتى دیگرى برپا کرد.

    پایگاه اینترنتى المرصد العراقى در این باره نوشت، راجر هرى تحلیلگر مسائل خاورمیانه در بى بى سى در گزارشى دو قسمتى ابراز داشت، با هدف تحقیق درباره واقعیت وهابیت و اینکه آیا واقعا دلارهاى نفتى عربستان در خدمت ترویج خشونت است، دو ماه در عربستان به سربردم و به یافته هاى خوبى دست یافتم.
    راجر هرى در ادامه به نقل از لورانس رایت مولف کتابى درباره القاعده که جایزه ادبى پولیتزر را از آن خود کرد مى گوید، قلع و قمع مخالفان ریشه در اندیشه وهابیت دارد.
    در این گزارش آمده است، بازرس هاى آمریکایى در مبارزه با کمک هاى مالى عربستان به تروریسم ناموفق بودند ضمن آنکه همچنان فعالیت برخى از موسسات خیریه عربستان در مناطق مختلف جهان جاى تردید دارد.

    در ادامه این گزارش به ادبیات حاکم بر فقه وهابى اشاره شد و آمده است، ادبیات وهابى که به عنوان شیوه تدریس در مدارس عربستان رواج دارد و حتى در دیگر کشورها نیز ترویج مى شود مبتنى بر ایجاد تردید در عقیده دیگران و دعوت به مقابله با آنانى است که براساس عقیده وهابیت غیر مومن خوانده مى شوند، اگر چه عادل الجبیرى سفیر عربستان در آمریکا با هدف کاستن از حجم انتقادات از کشورش ابراز داشت، مسئولان کشورش در پى ایجاد اصلاحاتى در متون درسى عربستان هستند.
    راجر هرى در ادامه به نقل از یکى از فرهنگیان عربستان مى نویسد، در مدارس کشور به دانش آموزان و دانشجویان آموزش داده مى شود که هر کس با وهابیت مخالف است کافر یا فاسد است و کافران وفاسدان یا باید توبه کنند یا کشته شوند، این روند نه تنها مقابله با اندیشه هاى حاکم بر دیگر کشورها بلکه به معنى مقابله با نیمى از جمعیت کشور عربستان است زیرا نیمى از جمعیت این کشور از شیعیان، اقلیت هاى صوفى و آنانى است که سیطره وهابیت بر مراکز آموزشى کشور را نمى پسندند.
    گزارش راجر هرى در ادامه به برخى از موسساتى که در دهه هاى شصت و هفتاد قرن گذشته به دست ملک فیصل بنا شد اشاره مى کند و مى نویسد، از نگاه هیئت حاکمه عربستان این مراکز با هدف کمک هاى انسان دوستانه به مسلمانانى است که نیازمند کمک هستند اما دلایلى در دست است که این مراکز و بخش هاى تابع آن در کمک به گروه هاى مسلح مختلف نقش دارند.
    تحیللیگر بى بى سى در ادامه به نقل از برنارد هیکل استاد مطالعات خاورنزدیک مى نویسد، عربستان در حمایت از جنگجویان تندروى افغانستان نقش بسیار موثر داشت و حتى این نقش در زمان اشغال افغانستان به دست شوروى سابق تا حدى بود که نام عربستان در حمایت از گروه هاى مسلح افغان در کنار نام آمریکا که رقیب دیرینه شوروى بود مطرح بوده است.
    در ادامه این گزارش به نقل از برنارد هیکل آمده است، در حقیقت شکل گیرى شبکه تروریستى القاعده مبتنى بر کمک هاى گسترده عربستان و حمایت آمریکا از گروه هاى تندروى افغان در جنگ با شوروى سوسیالیستى بود.
    دو هفته قبل صنداى تایمز نیز در گزارشى عربستان را مرکز پرورش تروریسم جهانى خوانده و نوشته بود ، 55 درصد تروریست هاى فعال در عراق اهل عربستان اند.
    این روزنامه انگلیسى هم چنین نوشته بود نوارى صوتى با صداى شیخ صالح لحیدان رئیس قوه قضائیه عربستان که ماموریت محاکمه تروریست ها را بر عهده دارد در اختیار دارد که در آن از جوانان عربستانى دعوت مى کند براى جنگیدن به عراق بروند.
    صنداى تایمز پس از آن در نقل حرف به حرف بخش هایى از سخنان صالح لحیدان، نوشت ، اگر کسى احساس کند براى جهاد مى تواند به عراق برود آزاد است و مى تواند به نیت خود عمل کند ، ما اتباع دیانات دیگر را نمى پذیریم ضمن آنکه مذاهب اسلامى دیگر چون شیعه از خوارج هستند.
    مرکز مطالعات پالیسى اکسچنج ( Policy Exchange) نیز در گذشته نتیجه یک تحقیق یک ساله را منتشر کرد که در آن آمده است، دولت عربستان توزیع کتابچه هایى با محتواى دعوت به اندیشه هاى وهابیت و ترویج خشونت را در دستور کار دارد ، این کتابچه ها در برخى مراکز از جمله مساجد انگلیس عرضه شده است ضمن آنکه در این زمنه نتیجه مطالعات سفیر آمریکا در کاستاریکا که در زمان ریاست جمهورى ریگان نماینده ویژه آمریکا در خاورمیانه بود نیز نشان مى دهد ، عربستان حدود 87 میلیارد دلار براى ترویج وهابیت در مناطق مختلف جهان هزینه کرده است.

    منبع: خبرگزارى اهل بیت (ع)



    حق‌شناس ::: یکشنبه 86/8/27::: ساعت 2:1 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    لیست کل یادداشتهاى وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 13
    بازدید دیروز: 13
    کل بازدید :356009

    >>اوقات شرعی <<

    >> معرفى <<
    گفتمان مذهبی
    مدیر وبلاگ : حق‌شناس[100]
    نویسندگان وبلاگ :
    حبیب[8]


    >> پیوندهای روزانه <<

    >> لوگوى وبلاگ <<
    گفتمان مذهبی

    >> یادداشتهاى قبلى <<

    >> سایتهاى مفید <<

    >> لینک دوستان <<

    >>اشتراک در خبرنامه<<