سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گفتمان مذهبی
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • صفحه نخست
  • 3 ـ مخالفت با شأن نزول آیه انذار
    ابن تیمیه مى‌ گوید: «این کلام «أنا المنذر، و بک یا علیَ‌ یهتدی المهتدون» را نمى‌توان به پیامبر (صلى‌ الله علیه وآله) نسبت داد؛ زیرا ظاهر قول، این است که هدایت فقط به توسط علىّ‌ (علیه السلام) است نه پیامبر (صلى‌ الله علیه وآله) در حالى‌ که هیچ مسلمانى‌ چنین سخنى‌ نمى‌ گوید...».1
    و نیز مى‌ گوید: «خداوند تعالى‌ محمد (صلى‌ الله علیه وآله) را هادى‌ قرار داده و فرموده ?انک لَتَهْدی‌ إلى‌ صراطٍ مستقیم? حال چگونه شما کسى‌ را هادى‌ قرار مى دهید که در قرآن به چنین صفتى‌ توصیف نشده است؟»2

    پاسخ:
    این اشکال از سوء فهم و عناد ابن تیمیه سرچشمه گرفته است؛ زیرا همه قبول داریم که پیامبر (صلى‌ الله علیه وآله) هادى‌ امام علىّ‌ (علیه السلام) و همه امت در زمان حیات خود مى‌باشد ولى‌ علىّ‌ (علیه السلام) هادى‌ امت بعد از حیات رسول خدا (صلى‌ الله علیه وآله) است. و این صریح حدیث صحیح السند است که پیامبر (صلى‌ الله علیه وآله) فرمود: «بک یهتدی‌ المهتدون من بعدی» که مع الأسف ابن تیمیه کلمه «بعدی» را یا ندیده و یا از آن تجاهل کرده است.

    ایراد دیگر:
    او همچنین مى‌ گوید: «ظاهر جمله «بک یهتدی المهتدون» این است که هر کس از امت محمد هدایت یافت به توسط على‌ّ بوده است، و این دروغى‌ آشکار است؛ زیرا بسیارى‌ از مردم به پیامبر ایمان آورده و هدایت یافتند و وارد بهشت شدند؛ در حالى‌ که سخنى‌ از علىّ‌ (علیه السلام) نشنیدند. و بیشتر کسانى‌ که به پیامبر (صلى‌ الله علیه وآله) ایمان آوردند. و به او هدایت یافتند در هیچ چیز به على‌ّ هدایت نیافتند. بدون اینکه از على‌ّ چیزى‌ شنیده باشند بلکه همگى‌ به توسط صحابه غیر از او هدایت یافتند. پس چگونه جایز است این جمله را قبول کنیم که پیامبر (صلى‌ الله علیه وآله)
    فرموده است: «بک یهتدی‌ المهتدون».3

    پاسخ: اولاً: همانگونه که در جواب اشکال قبل اشاره شد در حدیث چنین آمده که امام علىّ‌ (علیه السلام) بعد از رسول خدا (صلى‌ الله علیه وآله) تنها هدایت گر به حق و حقیقت است و این منافات ندارد که در زمان حیات رسول خدا (صلى‌ الله علیه وآله) هر دو مشترکاً و با رهبرى‌ رسول خدا (صلى‌ الله علیه وآله) هدایت گر امت باشند.
    ثانیاً: چه کسى‌ گفته که تمام کسانى‌ که در زمان حیات رسول خدا (صلى‌ الله علیه وآله) و بعد از وفات آن حضرت ایمان آورده‌اند از امام علىّ‌ (علیه السلام) بهره نبرده‌اند، در بحث «سفینه» در جواب ابن تیمیه مفصل به این موضوع پرداخته‌ شده است.
    ثالثاً: چه کسى‌ گفته که هر کس از غیر راه امام على‌ّ (علیه السلام) بعد از رسول خدا (صلى‌ الله علیه وآله) هدایت یافته، به هدایت حقیقى‌ و واقعى‌ هدایت یافته است؟ مطابق این حدیث هدایت واقعى‌ تنها از راه امام علىّ‌ (علیه السلام) است.

    منبع: سلفى‏گرِى و پاسخ به شبهات، على اصغر رضوانى

    ______________
    1- منهاج السنة، ج7 ص139-143.
    2- همان
    3- همان



    حبیب ::: جمعه 86/9/23::: ساعت 8:0 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    لیست کل یادداشتهاى وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 0
    بازدید دیروز: 22
    کل بازدید :356116

    >>اوقات شرعی <<

    >> معرفى <<
    گفتمان مذهبی
    مدیر وبلاگ : حق‌شناس[100]
    نویسندگان وبلاگ :
    حبیب[8]


    >> پیوندهای روزانه <<

    >> لوگوى وبلاگ <<
    گفتمان مذهبی

    >> یادداشتهاى قبلى <<

    >> سایتهاى مفید <<

    >> لینک دوستان <<

    >>اشتراک در خبرنامه<<