سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گفتمان مذهبی
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • صفحه نخست
  • امام جمعه اهل سنت کریم آباد زاهدان گفت: روشنگرى درباره جریان منحرف وهابیت، تکلیف شرعى علماست
    مولوى محمد الیاس حسن زهى، مدیر و مدرس مدرسه دینى باب العلوم، امام جمعه اهل سنت منطقه کریم آباد زاهدان و جوان‌ترین امام جمعه استان سیستان و بلوچستان، در گفت‌وگو با خبرنگار
    خبرگزارى رسا به پرسش‌هایى درباره جریان منحرف وهابیت، بیدارى اسلامى و خدمات نظام اسلامى به اهل سنت پاسخ داد.

    رسا ـ در دو سال اخیر فعالیت هاى تروریستى در استان سیستان و بلوچستان رخ داده است که به لحاظ انگیزه جنایات بی‌سابقه بوده است. باتوجه به این‌که شما از جمله علمایى هستید که به خاطر دفاع از اهل سنت، تفکر خطرناک وهابیت را مغایر با مذهب اهل سنت مى‌دانید، کمى درباره این رخدادها توضیح دهید و بیان کنید که نقش علماى اهل سنت، مردم و به ویژه جوانان اهل سنت در برابر تفکر وهابیت چیست؟
    ریختن خون مسلمان در هیچ مذهبى جایز نیست و خداوند در قرآن مى‌فرماید که اگر کسى خون مسلمانى را بریزد، جایگاهش براى همیشه در جهنم است. پیامبر عزیز اسلام نیز مى‌فرماید که عرش خدا از چنین جنایاتى به غضب مى‌آید. همچنین فرموده‌اند: هر کس که بگوید: اشهد ان لا اله الا الله محمد رسول الله، مال، جان و ناموسش محفوظ مى‌شود؛ بنابراین این گونه جنایات کاملاً محکوم و این اعتقادات نیز باطل است. وظیفه علما نیز در برابر این اعتقادات منحرف شده از دین، همان وظیفه‌اى است که پیامبر(ص) فرمود؛ اگر کسى گناهى را مشاهده کند و عکس العملى نشان ندهد، مساوى است با آن‌که او به انجام این گناه راضى است. پس بر همه علماست که درباره این جریان منحرف روشنگرى و مردم را آگاه کنند و به مردم بگویند که ریختن خون مسلمان جایز نیست. این همان امر به معروف و نهى از منکر و یک تکلیف شرعى است. الحمد لله مردم هم نسبت به این جریان منحرف آگاه و فهیم‌اند.

    رسا ـ نظرتان درباره بیدارى اسلامى و حساسیت جوانان شیعه و سنى امروز نسبت به جهان اسلام چیست؟
    پیش از انقلاب اسلامى سراسر جهان را تاریکى و ظلمت فرا گرفته بود، اما حضرت امام خمینی(ره) به پیروى از امام حسین(ع) در برابر یزید زمان خود ایستاد و مبارزه کرد و پیروز شد و امروز بر همه مردم ایران و جهان اسلام اثبات شده است که پس از انقلاب بود که جهان اسلام بیدار شد و روشنایى آمد. ما شاهد بودیم که در اوایل انقلاب جوانان جلوى گلوله دشمن رفتند و این انقلاب را با خون خودشان آبیارى کردند و امروز هرگونه مبارزه در فلسطین، لبنان و هر جاى دیگر جهان اسلام برگرفته از انقلاب اسلامى ایران است.

    رسا ـ یکى از حقوقى که براى هر جوانى در نظام جمهورى اسلامى ایران تعریف شده است، آزادى رأى در انتخابات است؛ اما در بعضى مواقع مى‌بینیم که این حقوق و حق انتخاب زیر فشارهاى قومى و مذهبى پایمال مى‌شود. نظرتان در این باره چیست؟
    انتخابات چه ریاست جمهورى، چه مجلس شوراى اسلامى و چه شوراهاى اسلامى و خبرگان رهبرى براى ملت بسیار سرنوشت ساز است. این مسولیت‌ها امانتى است که مى‌خواهند به دست کسانى بسپارند. نظر من این است که اگر عالمى فتوا بدهد که به فلان کس و گروه رأى بدهید، در واقع خیانت کرده است، آن هم خیانت به آزادى مردم؛ چرا که خدا انسان را آزاد خلق کرده است. پس وظیفه علماى اسلام، نخبگان و مسؤولان این است که فضایى به وجود آورند که مردم با آزادى عمل رأى بدهند. اگر شخصى پیدا شود که با سواد، شایسته و خدمت‌گذار مردم و اسلام باشد، از هر قوم و مذهبى که باشد، من به او رأى مى‌دهم.

    رسا ـ برخى اخیراً گفته‌اند که اهل سنت امنیت فکرى و اعتقادى لازم را ندارند؟ نظر شما در این باره چیست؟
    من به این نظریه معتقد نیستم. من خودم در این استان زندگى مى‌کنم و از نزدیک با شرایط آن آشنا هستم. ما در اینجا آزادى بیان و آزادى اعتقاد داریم و اعتقادات خودمان را تدریس مى‌کنیم. این نعمتى است که به واسطه نظام جمهورى اسلامى کسب کرده‌ایم و باید به خاطر این نعمت شکرگزار باشیم.
    افرادى که چنین تفکرى دارند، انگشت شمارند و این به نفع دشمن ما امریکاست. این دسته باید بدانند که امریکا نه دوست سنی‌هاست و نه دوست شیعیان. این چیزى است که نیاز به اثبات ندارد و شما امروز در عراق و افغانستان مى‌بینید که آمریکا نه به سنى رحم مى‌کند و نه به شیعه؛ بنابراین باید از وضعیت این دو کشور عبرت گرفت و در مقابل دشمن متحد شد.
    همچنین براى آن‌که مساجد استان ما از حب و بغض‌هاى قومى، حزبى، سیاسى و منفعت جویانه به دور بماند، همچون مسجد ضرار نشود و واقعاً محلى براى اطاعت خدا و حمایت از دین خدا باشد، باید همان‌طور که پیامبر اسلام رفتار مى‌کردند، رفتار کنیم؛ مسجد جاى سجده است و باید در آنجا عبادت پروردگار شود.
    این مکان مقدس باید از شرک و الحاد و منافقین پاک شود و همان‌گونه که حضرت امام خمینی(ره) فرمودند، مساجد سنگر است و باید جایى براى تعالیم اسلامى و خدمت‌گذارى به مردم باشد.

    رسا ـ برخى براى رسیدن به مقاصدشان خدمات نظام را زیر سئوال مى‌برند و فرهنگ ناسپاسى را گسترش مى‌دهند. به نظر شما آیا در دین اسلام آمده است که یک مؤمن با ادبیات ناسپاسى سخن بگوید و به اهداف خود برسد؟
    ناشکرى کار ناپسندى است. قرآن مى‌فرماید: اگر شما شکر کنید، نعمت را بیشتر مى‌کنیم و اگر کفر نعمت کنید، عذابتان مى‌دهیم. ما باید شکرگزار خدمات نظام باشیم و در این باره تعادل و عدالت را رعایت کنیم و تقوا داشته باشیم. الحمد لله نظام ما نظامى اسلامى است و خدمات بسیارى از جمله آزادى و امنیت به ما داده است.

    رسا ـ در پایان اگر سخنى دارید بفرمایید.
    دعا مى‌کنم که خداوند متعال پرچم اسلام را در همه کشورهاى اسلامى بلند کند و پرچم کفر و الحاد را سرنگون کند. مردم عزیز ما را نیز متحد کند تا بتوانند در برابر شرق و غرب بایستند. همچنین آرزو مى‌کنم قانون قرآن و سنت‌هاى قرآن در سراسر گیتى جارى شود و به مسؤولان توفیق خدمت‌گذارى عنایت بفرماید.

    منبع: خبرگزارى رسا



    حق‌شناس ::: سه شنبه 86/10/11::: ساعت 4:51 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    لیست کل یادداشتهاى وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 13
    بازدید دیروز: 37
    کل بازدید :356071

    >>اوقات شرعی <<

    >> معرفى <<
    گفتمان مذهبی
    مدیر وبلاگ : حق‌شناس[100]
    نویسندگان وبلاگ :
    حبیب[8]


    >> پیوندهای روزانه <<

    >> لوگوى وبلاگ <<
    گفتمان مذهبی

    >> یادداشتهاى قبلى <<

    >> سایتهاى مفید <<

    >> لینک دوستان <<

    >>اشتراک در خبرنامه<<