سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گفتمان مذهبی
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • صفحه نخست
  • اجلاس «وهابیت، مانع انسجام اسلامى» به همّت فصل‌نامه فرهنگ پویا (از نشریات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى(ره) قم) با همکارى سازمان ملى جوانان روز جمعه، 12 بهمن ماه با حضور بیش از 1300 نفر از اساتید و نخبگان حوزه و دانشگاه، طلاب و دانشجویان دانشگاه‌هاى کشور و نیز کشورهاى اسلامى و امریکاى لاتین در تالار این مؤسسه برگزار شد.

     

    به گزارش روابط عمومى مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى(ره) حضرت آیت‌الله مصباح یزدى طى سخنانى در نخستین اجلاس علمى فکرى پویا گفت: وهابیت در ابتدا به نام احیاى اسلام اصیل در جوامع اسلامى مطرح شد، اما پس از مدتى معلوم شد که به دنبال ریشه‌کنى اسلام ناب است و نتیجه‌اى جز تفکر انحرافى و الحادى ندارد.
    رئیس مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى(ره) دو عامل را براى به وجود آمدن و گسترش این تفکر بر شمرد و اظهار داشت: یکى از عوامل رشد این فرقه این است که دسته‌اى از افراد این فرقه، عوامل شناختى و عقاید اسلام را وارونه درک کرده‌اند و نمى‌فهمند که حقیقت، چیزى غیر از آن است که فهمیده‌اند و دوم دسته‌اى که گرایش‌هاى نفسانى دارند و نه این که آگاهى ندارند، بلکه نمى‌خواهند حقیقت را درک کرده و به دنبال انحراف در اسلام هستند.
    استاد حوزه عملیه قم تصریح کرد: فرقه وهابیت نه تنها نسبت به عقاید شیعه حساسیت دارد، بلکه بسیارى از اصول و عقاید اهل سنت را نیز شرک و غیر اسلامى مى‌داند. مثلاً وهابیان بوسیدن مکان‌هاى مقدسه را مصداق بت‌پرستى مى‌دانند، در حالى که بوسیدن حجرالاسود را جایز مى‌شمارندو این عقاید خرافى و بى‌پایه آن‌ها را به جایى رسانده است که صریحاً قائل به تجسم و تشبیه خداوند شده‌اند که عین کفر است، ولى آن را اسلام ناب معرفى مى‌کنند.

    آیت الله‌ مصباح یزدى دو عامل مهم را موجب حملات شدید این فرقه به تشیع عنوان کرد و افزود: یکى از این عوامل، عامل سیاسى است که خارج از مرزهاى کشورهاى اسلامى به دنبال تقویت همه‌جانبه این فرقه علیه جامعه شیعیان، مخصوصاً ایران هستند و دومین عامل، تعصبات قومى و نژادى عرب علیه عجم است که از دیرزمان در میان عرب‌هاى جاهلى علیه فارسى‌زبانان و ایرانى‌ها وجود داشته است.
    عضو مجلس خبرگان گفت: در سه بخش باید در مورد این تفکر بررسى و تحقیق شود: اول مسائل اعتقادى، دوم مسائل علمى و فقهى و سوم در مورد تاریخچه این فرقه که چگونه به وجود آمد، چه عواملى موجب پیدایش آن شد و چه عواملى موجب رشد و پیشرفت این تفکر انحرافى شد؟
    وى خطاب به دست‌اندرکاران برگزارى همایش «وهابیت، مانع انسجام اسلامى» تأکید کرد: باید سلسله‌اى از اهداف، اصول، استراتژى و راهبردها ترسیم گردد و مقابله با این انحرافات حساب شده باشد تا موجب اشتباه‌هاى جدید نشود که مجبور شده به دنبال ترمیم و اصلاح آن‌ها باشیم. پیشنهاد مى‌شود که دبیرخانه‌اى براى هماهنگى فعالیت‌ها و مدیریت و تقسیم کار تشکیل شود که اطمینان دارم از طرف دلسوزان انقلاب و نظام اسلامى، مخصوصاً مقام معظم رهبرى تأیید و حمایت خواهد شد تا این برنامه با انسجام و مدیریت خوبى به نتایج مطلوبى برسد.
    آیت الله‌ مصباح یزدى در پایان تأکید کرد: باید در برخورد و مواجه با مروّجین این افکار با منطق و استدلال‌هاى قوى و مستند برخورد شود.
    حجت الاسلام والمسلمین‌ حسینى قزوینى مدیر مؤسسه تحقیقاتى ولى‌عصر (عج) در نخستین اجلاس علمى فکرى پویا گفت: محمد بن عبدالوهاب در منطقه شامات به دنیا آمد. وى ابتدا حنبلى مذهب بود که بعد از مدتى معلوم شد که اعتقادى به این مذهب ندارد.
    وى افزود: محمد بن عبدالوهاب عقاید و تفکر جدیدى ساخت که نه تنها عقاید شیعه، بلکه بسیارى از عقاید اهل سنت را نادرست و غیر اسلامى عنوان کرد که موجب انحراف ده‌ها هزار مسلمان شد.
    دکتر حسینى قزوینى تصریح کرد: پدر محمد بن عبدالوهاب تلاش مى‌کرد مردم را هوشیار و بیدار کند که فریب حرف‌هاى پسرش را نخورند. پدرش مى‌گفت: «من در عقاید فرزندم نشانه‌هایى از الحاد و بى‌دینى را مشاهده مى‌کنم» و برادر عبدالوهاب اولین کتاب را بر ردّ ادعاى برادرش نوشت و او را مرتد، بى‌دین و فاسد معرفى کرد.
    وى گفت: زینى قحطان از علماى سنى عربستان در کتاب خود مى‌گوید: محمد بن عبدالوهاب هر گاه مى‌خواست کسى را وهابى کند از او مى‌خواست به چند چیز شهادت دهد. اول باید شهادت دهد کافر بوده و با ورود به وهابیت مسلمان شده‌ است. دوم شهادت دهد که پدر و مادر او به حالت کفر مرده‌اند و حق استغفار براى آن‌ها را ندارد وسوم شهادت دهد علماى اسلام نیز به حال کفر از دنیا رفته‌اند.
    مدیر مؤسسه تحقیقاتى امام عصر(عج) ادامه داد: متأسفانه چندى پیش، حوزه علمیه اهل سنت زاهدان همایشى با عنوان «ختم صحیح بخارى» برگزار مى‌کند که در این همایش CD بن‌لادن قهرمان و صدام شهید توزیع مى‌شود. یکى از مفتى‌هاى عربستان طى سخنانى در این همایش مى‌گوید: تمام شیعیان مشرک و کافر هستند چون توسل به اهل بیت را قبول دارند و کسانى که متوسل به اهل بیت مى‌شوند مهدورالدم و قتل آن‌ها واجب است.
    این محقق حوزه علمیه قم در پایان گفت: دولت تاجیکستان چندین بار به دولت ایران اعتراض مى‌کند که حوزه علمیه اهل سنت زاهدان، جوانان تاجیک را به نام تحصیل علوم اسلامى جذب مى‌کند، اما آن‌ها را تروریست تربیت کرده و به کشور خود بر مى‌گرداند.
    حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسینى قزوینى با ذکر این مطلب که تفکر ضد اسلامى وهابیت خارى در گلوى اسلام است، گفت: علماى بزرگ وهابى حتى وقتى که از وحدت هم سخن مى‌گویند، شیعیان را جزو مسلمانان به حساب نمى‌آورند.
    وى افزود: چند سال پیش یکى از علماى با نفوذ شهیر وهابى دادوستد و دوستى و تقریب با شیعیان را به دلیل تحریف قرآن، توسل به اهل بیت و تخریب اصحاب پیامبر حرام دانسته بود و از همین روست که عبدالمالک ریگى، تروریست وهابى، جنگ با دولت و مردم شیعه ایران را جنگ با کفار ذکر کرده است و کشتن شیعیان را عاملى براى رستگارى دانسته است.
    وى گفت: زرقاوى نیز قبل از مرگش شیعه را دشمنى بزرگ‌تر از آمریکا و اسرائیل معرفى کرده بود و در جنگ سى و سه روزه حزب الله چند تن از علماى وهابى کمک به حزب الله را گناهى کبیره دانسته بود. این ها عواملى هستند که کینه‌ورزى ها را تشدید مى‌کنند.
    در ادامه، حجت‌الاسلام حسینى قزوینى خاطرنشان کرد: در سال 1985 میلادى و در برهه‌اى که افغانستان در چنگال شوروى گرفتار بود، امریکا براى این که ضربه مهلکى به سردسته بلوک شرق وارد کند، پنج هزار رزمنده وهابى را در پاکستان آموزش داد و به قول برژینسکى پنجاه میلیارد دلار براى این مسأله هزینه نمود. پس از سال ها هم هم اینک به ظاهر در پى از بین بردن آن هستند؛ چون مأموریتشان با این تروریست‌هاى وهابى به اتمام رسیده است.
    وى در خصوص برخورد علماى اهل سنت با وهابى ها یادآور شد: یکى از علماى برجسته اهل سنت در نامه‌اى به محمد بن عبدالوهاب مى‌گوید آنان که از تو تبعیت مى‌کنند، در پرتگاه کفر قرار دارند و پیروان تو سبک عقل، فرومایه و خشک هستند. ابن حجر عسقلانى نیز خطاب به وى سخنان تندى را ابراز کرده است.
    حسینى قزوینى ادامه داد: یکى از اساتید محمدبن عبدالوهاب آورده است که وى در همان زمان هم نشانه‌هایى از گمراهى را با خود داشت و پدر وى نیز همواره تلاش مى‌کرد تا مردم را از پسرش بر حذر دارد و برادرش سلیمان بن عبدالوهاب اولین کتاب نقد وى و مذهب وهابیت را به نگارش در آورده است.
    وى افزود: تفکرات و اصول عجیب و دور از ذهن محمدبن عبدالوهاب دورنماى تاریکى را نمودار مى‌ساخت و امروز صحنه‌هاى وحشتناکى از سفاکى این گروه ضاله در سراسر جهان منتشر شده است که مى‌توان این فیلم ها را به راحتى از اینترنت مشاهده نمود و بیشتر با اعتقادات خطرناک آنان آشنا شد.
    مدیر مؤسسه تحقیقاتى حضرت ولى عصر (عج) در ادامه به آسیب‌شناسى و رموز اصلى نفوذ گسترده وهابیت در جهان اشاره کرد و گفت: باید این سؤال را از خودمان بپرسیم که چگونه مى‌شود این گروه با این همه عقاید خشک و بى منطق این همه پیشرفت مى‌کنند و ما با دنیایى از نور و معارف والا نتوانسته‌ایم پیشروى زیادى داشته باشیم؟
    وى گفت: طبق آمار ارائه شده، وهابیت در یک دهه، پنج هزار نفر در ایتالیا و در همین مدت چهار میلیون و 500 هزار نفر در آمریکاى لاتین را به جمعیت فرقه خود اضافه کرده‌اند. بر طبق سخن مولا على (علیه‌السلام) هر کس با هر فکرى، خوب تلاش کند، موفق خواهد شد.
    حسینى قزوینى افزود: با این که در این سى سال، شیعه بیشتر از 14 قرن گذشته به اعتلا رسیده است، لیکن اگر 500 میلیون سنىِ وهابى هم شیعه شوند به اندازه وهابى شدن یک پیرمرد شیعه دردناک نیست و اگر چنین شود مردن براى ما نیکو و شایسته است.
    وى افزود: هم اکنون 40 هزار سایت وهابى علیه سنى و شیعه در حال فعالیت هستند. در حالى که این آمار براى ما به پنج هزار سایت هم نمى‌رسد. در این وضعیت اگر کوتاه بیاییم نمى‌توانیم هیچ توجهى را در مقابل مولایمان امام زمان (عج) ارائه کنیم.
    حسینى قزوینى گفت: متأسفانه برخى از مراکز ضعیفِ پاسخ به شبهات ما به دلیل عدم کارایى، یا اطلاعات ناقص مى‌دهند یا تولید شبهه مى‌کنند. شیعه در طول تاریخ، حیات تهاجمى را در مقابل سنى‌هاى افراطى در پیش نگرفته و بیشتر در مقام دفع کتبى بوده است.
    وى ادامه داد: در این وضعیت ما باید از سوژه‌هاى میانى که این گروه در اختیار ما قرار داده‌اند، به بهترین نحو استفاده کنیم و آنها را در فضاى بین المللى و در مقابل جهانیان قرار دهیم.
    حجت الاسلام والمسلمین حسینى قزوینى در پایان به ایجاد گسست در جامعه وهابیت اشاره کرد و گفت: گروه اصلاح طلب و آمریکاپسند به رهبرى ملک عبدالله و گروه رادیکال خشونت طلب به رهبرى نایب برادر فهد، امروزه در کنار هم قرار گرفته‌اند و گسست‌هایى را در جبهه وهابیت به وجود آورده‌اند.
    حجت الاسلام و المسلمین‌ یوسفى غروى از اساتید مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى(ره) دیگر سخنران این اجلاس گفت: وهابیت عقیده دارد که شیعه مشرک است به خاطر این‌که یا على و یا حسین مى‌گوید و نذورات خود را براى آن‌ها و به نام آن‌ها مى‌دهند .
    وى افزود: وهابیت زکات دادن به فقراى شیعه را حرام دانسته و در صورت عدم آگاهى از این فتوا و پرداخت آن به فقیر شیعه، باید آن را مجددا بپردازند.
    وى با اشاره به اسنادى که از جاسوسان انگلیسى و برخى دیگر به دست آمده است، گفت: بر اساس این اسناد، منشأ بال و پر گرفتن محمد بن عبدالوهاب را مى‌شود در تحریک، ترغیب و جهت دهى استعمارگران و فتنه انگیز انگلیسى دید.
    وى افزود: حتى در دوره‌اى که دولت عثمانى نواحى وسیعى از خاورمیانه را در اختیار داشت، انگلیسى ها با مسلح کردن اعراب و قبایل عربى و با دادن وعده حکومت بر سرزمین هاى عربى موفق شد با فشار بر عثمانى بخش وسیعى از کشورهاى عربى را از عثمانى جدا کرده و موفق شد بر آنان مسلط شود.
    حجت الاسلام والمسلمین یوسفى غروى، در ادامه سخنانش لیستى از کتب علماى وهابى را ارائه کرد.

    مقالات و سخنرانى هاى ارائه شده در این اجلاس، در شماره آینده فصلنامه فرهنگ پویا منتشر مى گردد.


    منبع خبر:
    روابط عمومى مؤسسه آموزشى پژوهشى امام خمینى(ره) و سایت مؤسسه تحقیقاتى حضرت ولى عصر (عج)

    تصاویر خبرِى اجلاس: 1 2



    حق‌شناس ::: پنج شنبه 86/11/18::: ساعت 7:7 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    لیست کل یادداشتهاى وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 33
    بازدید دیروز: 37
    کل بازدید :356091

    >>اوقات شرعی <<

    >> معرفى <<
    گفتمان مذهبی
    مدیر وبلاگ : حق‌شناس[100]
    نویسندگان وبلاگ :
    حبیب[8]


    >> پیوندهای روزانه <<

    >> لوگوى وبلاگ <<
    گفتمان مذهبی

    >> یادداشتهاى قبلى <<

    >> سایتهاى مفید <<

    >> لینک دوستان <<

    >>اشتراک در خبرنامه<<