سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گفتمان مذهبی
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • صفحه نخست
  • مطبوعات عربی گزارش دادند:
    ورود چندین هواپیماى حامل سلاح سبک از عربستان به لبنان
    مطبوعات جهان عرب به نقل از یک روزنامه سوری گزارش دادند: چندین فروند هواپیمای حامل سلاح و مهمات چند روز پیش از عربستان وارد لبنان شدند که این موضوع دخالت غیر مسوولانه در اوضاع لبنان و ضربه به وحدت ملی و امنیت این کشور محسوب می شود.

    به گزارش خبرگزاری مهر،روزنامه های جهان عرب به نقل از روزنامه "الوطن" سوریه  نوشتند: هواپیماهای وابسته به گارد پادشاهی عربستان چند روز پیش به همراه سلاح و مهمات، چندین قبضه تیربار ونزدیک به یک تن ماده C4 وارد بیروت شدند.

    این روزنامه سوری درادامه می نویسد: علاوه براین 600 نیروی امنیتی عربستان وابسته به دستگاه امنیتی پادشاهی این کشور که در لبنان مستقر هستند برای انجام ماموریتهای ویژه اختصاص داده شدند.

    روزنامه الوطن درادامه افزود : همچنین چند فروند هواپیمای سعودی، حامل 25 تن گازهای اشک آور وچندین قبضه سلاح کمری که مخصوص مقابله با تظاهرات است، در فرودگاه بیروت به زمین نشستند. 

    در ادامه روزنامه الوطن، دولت عربستان را به تلاش برای شکست بیستمین نشست سران عرب در دمشق متهم کرد و توضیح داد : سفر اخیر سعود الفیصل وزیرامورخارجه و همچنین سفر امیر مقرن بن عبدالعزیز رئیس سازمان اطلاعات عربستان به چندین کشور اروپایی به همین منظور انجام شد.

    وزارت امورخارجه عربستان طی روزهای اخیر به اتباع خود هشدار داد تا ازسفر به لبنان بپرهیزند.کویت هم از آماده باش سفارت خود در لبنان خبر داده است و فرانسه نیز دو مرکز فرهنگی خود را در این کشور تعطیل کرد.
    این در حالی است که خبرگزاری فرانسه چند روز پیش ادعا کرده بودلبنانی ها با افزایش بیم و نگرانی از وقوع دوباره جنگ داخلی در کشورشان به خرید سلاحهای سبک برای حفاظت بیشتر از خود روی آورده اند.

    آگاهان سیاسی نقش عربستان در تحولات اخیر لبنان را مشکوک و باعث ضربه به وحدت ملی این کشور و مشوق خشونت ها ارزیابی می کنند.

    منبع: خبرگزارى مهر

    روزنامه های لبنانی از طرح مشترک واشنگتن و ریاض علیه سوریه و حزب الله پرده برداشتند.
    روزنامه «الدیار» نوشت: آمریکا تصمیم گرفته است اجلاس آینده سران عرب در دمشق که در نهم فروردین سال آینده برگزار می شود را به شکست بکشاند و مانع انتقال ریاست این اجلاس از عربستان به سوریه شود. الدیار افزود: دولت های عربستان، مصر و اردن در این طرح، با آمریکا همگام هستند.
    به نوشته این روزنامه، «جرج بوش»، رئیس جمهوری آمریکا قرار است در ماه مه (اردیبهشت) آینده وارد تل آویو شود و در مراسم شصتمین سالگرد تاسیس رژیم صهیونیستی شرکت کند. روزنامه مذکور افزود: در مدت باقی مانده تا ماه مه، سوریه باید تضعیف شود، حماس سرکوب گردد و حزب الله لبنان در انزوا قرار گیرد و نشست سران عرب نیز نباید در دمشق برگزار شود.
    همچنین روزنامه «الاخبار» فاش کرد که کمیته ای ویژه میان آمریکا و اسرائیل طراحی برنامه ای برای رویارویی با سوریه، ایران، حماس و حزب الله را در برنامه کاری خود قرار داده است.
    به گزارش خبرگزاری «پرس تی وی»، این روزنامه لبنانی نوشت: روسیه اخیرا گزارشی برای کشورهای مخالف آمریکا و اسرائیل ارسال کرده است که در آن اعلام شده آمریکا در حالتی جنون آمیز قرار دارد و آماده دست زدن به جنگی گسترده در منطقه است و این احتمال وجود دارد که به سوریه، ایران، لبنان و حماس حمله کند.
    الاخبار تصریح کرد، نیروهای مقاومت فلسطینی نیز یک هفته پیش از ترور عماد مغنیه اطلاعاتی دریافت کردند که حاکی از تشکیل کمیته ای ویژه میان آمریکا و اسرائیل شامل مدیران سازمان های جاسوسی، مشاوران و سیاستمداران و حتی برخی از چهره های اصلی بود.این روزنامه لبنانی افزود، اطلاعات به دست آمده حاکی از این است که این کمیته ترور برخی از چهره های اصلی را مدنظر داشته و به این گمان است که کنار زدن آنها باعث پیشبرد اهداف می شود.
    به نوشته این روزنامه چند هفته قبل یک کشور عربی که مشکلاتی جدی در لبنان دارد شخصیتی امنیتی، سیاسی را به بیروت اعزام کرد که وی نیز با رهبران جناح اکثریت دیدار داشت و پیش از ترک لبنان خواستار تشکیل جلسه ای با یک طرف غیرلبنانی شد که روابط مناسبی با حزب الله دارد.این شخص دنبال آن بود که تصمیم بزرگی برای ترور چهره های اصلی حزب الله، حماس و جهاد اسلامی در بیروت و دمشق اتخاذ شود.
    الاخبار تصریح کرد، مراجع مشخصی در بیروت گزارشی دریافت کردند که حاکی از تشکیل اردوگاه های آموزش نظامی و امنیتی در اردن است.
    این روزنامه لبنانی همچنین نوشت، یک منبع آگاه و قابل اعتماد در تشکیلات خودگردان فلسطین پرده از اطلاعاتی برداشت که براساس آن یک جریان لبنانی تماس های خود را با اسرائیل از سر گرفته و حمایت های لجستیکی از طریق کردستان عراق دریافت می کند. برخی از اعضای شرکت های امنیتی آمریکایی فعال در عراق نیز پا را از حوزه فعالیت مجاز خود فراتر گذاشته اند.الاخبار تصریح کرد، شخصیت هایی که به تازگی پست خود در سازمان اطلاعات فرانسه را ترک کرده اند به برخی جریان های عربی اطلاع دادند که شرایط به زودی در لبنان بدتر شده و امکان دارد سوریه نیز شاهد انفجارهایی از نوع تنش زا باشد بی امنیتی که شرایط بی امنیتی را در پی دارند. این شخصیت ها گفتند که پیش نویس قطعنامه‌هایی علیه سوریه به زودی آماده می شود و شش ماه آینده شاهد شرایط بسیار داغ و پرتنشی خواهیم بود.
    این شخصیت اشاره می کند: «آنچه سیدحسن نصرالله در جریان مراسم تشییع عماد مغنیه بر زبان آورد ضروری بود تا به دشمن نزدیک و دور بفهماند که مقاومت می داند مغنیه به چه دلیل ترور شده و در نتیجه پاسخ مقاومت نیز در همان سبک و سیاق خواهد بود. بدین ترتیب پاسخ مقاومت برخلاف آنچه بسیاری تصور می کنند در یک انتقام گیری خلاصه نمی شود بلکه در چارچوب عملیاتی استراتژیک قرار دارد که در ارتباط مستقیم با توازن ترس موجود میان اسرائیل و مقاومت از سالیان گذشته تاکنون است».
    به نوشته این روزنامه، به گفته این شخصیت رابطه قوی و مناسب میان مقاومت در لبنان با مقاومت در در فلسطین و عراق و تحولات جدی در رفتار رهبری سوریه پس از جنگ تابستان گذشته دلایل اصلی تصمیم آمریکا و اسرائیل برای ترور مغنیه بوده است.
    الاخبار به نقل از نویسنده این مقاله افزود، منطقه اکنون وارد مرحله جدیدی شده است و بسیار دشوار است که آینده نزدیک یا دور را بتوان پیش بینی کرد ولی به طور قطع می‏توان گفت که مرحله پیش از ترور مغنیه هیچ شباهتی به مرحله پس از ترور او ندارد.

    منبع خبر: روزنامه کیهان و سایت رجانیوز



    حق‌شناس ::: پنج شنبه 86/12/16::: ساعت 8:0 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    لیست کل یادداشتهاى وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 0
    بازدید دیروز: 16
    کل بازدید :355983

    >>اوقات شرعی <<

    >> معرفى <<
    گفتمان مذهبی
    مدیر وبلاگ : حق‌شناس[100]
    نویسندگان وبلاگ :
    حبیب[8]


    >> پیوندهای روزانه <<

    >> لوگوى وبلاگ <<
    گفتمان مذهبی

    >> یادداشتهاى قبلى <<

    >> سایتهاى مفید <<

    >> لینک دوستان <<

    >>اشتراک در خبرنامه<<