سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گفتمان مذهبی
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • صفحه نخست
  • به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت‌الله‌ وحید خراسانی روز دوشنبه در درس خارج اصول فقه در مسجداعظم قم، علمای اهل سنت را جهت مناظره علمی فقهی و اصولی و اثبات جامعیت فقهی و اصولی شیعه فراخواند.

    معظم‌له افزودند: آماده‌ایم اعلم علمای آنها در این مسجد بیایند تا این مدعا را در فقه و اصول به آنها ثابت کنیم.

    ایشان در مقایسه کتب فقه و اصول شیعه با کتب اهل سنت بیان کردند: وقتی نسبت کتابی مثل کتاب شیخ انصاری(ره) با بالاترین کتابی که در آن فرقه نوشته شده را می‌سنجیم، متوجه می‌شویم که تفاوتشان از کف این مسجد تا سقف آن است.

    این استاد خارج فقه و اصول حوزه تصریح کردند: همه عامه، در فقه و اصولشان در کلاس ابتدایی فقه و اصول مذهب شیعه هستند.

    این مرجع تقلید به مظلومیت مذهب شیعه در طول تاریخ اشاره کرده و گفتند: مذهب شیعه در اثر جهل ما مظلوم است و وقتی کسی به کنه فقه و اصول برسد این مطلب را به دست خواهد آورد.

    آیت‌الله وحید خراسانی با استناد به فرمایش امیرالمومنین(علیه‏السلام) تصریح کردند: شخصی به امیرالمومنین(علیه‏السلام) گفت: «وامظلمتا» و حضرت در پاسخ فرمودند، اگر به تو یک ظلم شده، اما به من به اندازه سنگ و کلوخ روی کره زمین ظلم و تعدّی شده است.

    این مرجع تقلید ضمن در خواست از طلاب برای رفع مظلومیت از چهره ائمه اطهار(علیهم‏السلام) بیان داشتند: هم شهادت ائمه اطهار(ع) و هم فقه‌شان و هم معارفشان و هم روایاتشان مظلوم است.

    ایشان افزودند: وظیفه شما در این زمان این است که در این مذهب و اصول و فروع آن قوی شوید تا بتوانید با قدرت علمی این مظلومیت را رفع کنید.



    حق‌شناس ::: دوشنبه 87/2/9::: ساعت 3:14 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    به نام حضرت دوست

    همزمان با سالروز شهادت امام جواد «علیه السلام» برخى از مناظره‌ها و گفتمان‌هاى آن امام همام ـ از جمله در خیلى از وبلاگها و سایتها درج شده بود که اغلب هم از کتاب ارزشمند «سیره پیشوایان» نقل شده بود.
    قصد بنده هم این بود که این نوشتار را در سالروز شهادت درج کنم ولى به دو دلیل این کار به تأخیر افتاد:
    1. با مراجعه به اصل کتاب
    الاحتجاج مرحوم طبرسى ملاحظه شد پاورقى‌هاى ارزشمندى در آنجا آمده و آدرسها هم به‌صورت کاملترى آورده شده است، لذا حیفم آمد پى‌نوشتها را به‌صورت کامل نیاورم و برخى لینکها را نیفزایم.
    2. چون هدف از نوشتن مطالب صرفاً پر کردن صفحات نیست و مقصود اصلى استفاده از مطالب است، لذا با وجود انبوه مطالب مرتبط در آن روز ـ که البته ارزشمند هم بوده و هست ـ استفاده از این نوشتار (به این شکل) کمتر مى‌شد.
    و اما مناظره یا همان گفتمان:

    وقتى مأمون از طوس به بغداد آمد، نامه‏اى براى حضرت جواد «علیه السلام» فرستاد و امام را به بغداد دعوت کرد. البته این دعوت نیز مثل دعوت امام رضا «علیه السلام» به طوس، دعوت ظاهرى و در واقع سفرى اجبارى بود.

    ***
    نقل شده است که در مجلسى که مأمون و امام و یحیى بن اکثم (قاضى القضاة وقت که شهرت علمى داشت) و گروه بسیارى در آن حضور داشتند، یحیى به امام گفت: روایت‏ شده است که جبرئیل به حضور پیامبر رسید و گفت: یا محمد! خدا به شما سلام مى‏رساند و مى‏گوید: «من از ابوبکر راضى هستم، از او بپرس که آیا او هم از من راضى است؟!»(1) نظر شما درباره این حدیث چیست؟

    امام فرمود: من منکر فضیلت ابوبکر نیستم، ولى کسى که این خبر را نقل مى‏کند باید خبر دیگرى را نیز که پیامبر اسلام در حجة الوداع بیان کرد، از نظر دور ندارد. پیامبر فرمود: «کسانى که بر من دروغ مى‏بندند، بسیار شده‏اند و بعد از من نیز بسیار خواهند بود. هر کس به عمد بر من دروغ ببندد، جایگاهش در آتش خواهد بود. پس چون حدیثى از من براى شما نقل شد، آن را به کتاب خدا و سنت من عرضه کنید، آنچه را که با کتاب خدا و سنت من موافق بود، بگیرید و آنچه را که مخالف کتاب خدا و سنت من بود، رها کنید.» (2)
    امام جواد افزود: این روایت (درباره ابوبکر) با کتاب خدا سازگار نیست، زیرا خداوند فرموده است: «ما انسان را آفریدیم و مى‏دانیم در دلش چه چیز مى‏گذرد و ما از رگ گردن به او نزدیکتریم‏»(3) آیا خشنودى و ناخشنودى ابوبکر بر خدا پوشیده بوده است تا آن را از پیامبر بپرسد؟! عقلاً این محال است.

    یحیى گفت: روایت شده است که: «ابوبکر و عمر در زمین، مانند جبرئیل در آسمان هستند!!»(4)
    ادامه مطلب...

    حق‌شناس ::: چهارشنبه 86/9/28::: ساعت 5:39 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    اتهام شرک و کفر رایج‌ترین سخن وهابیان!

    سؤال: ا‌خیراً دکتر سلمان العودة در مقاله‌اى که به بهانه عید سعید فطر در روزنامه الجزیره منتشر کرد، در تعریضى به عید سعید غدیر، این عید بزرگ الهى را، هم‌‌ردیف اعیاد دیگر مذاهب و ادیان در زمره عید کافران معرفى نمود. حضرت‌عالى در این مورد چه نظرى دارید؟

    * * *

    روزنامه الجزیره در عربستان در شماره 12799، مقاله‌اى از دکتر سلمان العودة به نام عید سعید فطر منتشر نمود که در آن، این جمله‌ها آمده بود: عیدهاى ملت‌هاى کافر، مربوط به امور دنیوى آنهاست، مثلاً‌ روزى که دولتى پدید مى‌آید، یا دولتى سقوط می‌کند، یا حاکمى منصوب می‌گردد یا پادشاهى تاجگذارى مى‌کند، و گاهى مربوط به فصول سال است، مانند اول بهار و نظیر آن. یهود نیز براى خود اعیادى دارند و مسیحیان نیز اعیادى دارند، و یکى از اعیاد آنان، عید روز پنجشنبه‌اى است که در آن، مائده‌اى از آسمان براى عیسى مسیح و حواریین او فرود‌ آمده است، و هم‌چنین دیگر عیدها و شیعیان نیز اعیادى دارند، مانند عید غدیر که فکر مى‌کنند! پیامبر «صلى‌اللّه‌علیه‌وآله» على را در آن روز براى خلا‌فت نصب فرمود. (1)

    نقد و تحلیل
    سلمان‌بن فهد العودة از وهابیان متعصب دیرینه است که اخیراً از مواضع تند خود توبه کرده و رویکرد ملا‌یمى به خود گرفته و در مقالا‌ت و خطبه‌هاى خود تکفیر و خشونت را نکوهش کرده است، و چنین وانمود کرده است که از این به بعد به ترویج خشونت نمی‌پردازد و به وحدت کلمه کمک خواهد کرد. ولى متأسفانه در این مقاله، عهد را شکسته و پیمان را نادیده گرفته است و به مواضع پیشین خود بازگشته و به مفهوم العودة که نام فامیل او است، تحقق بخشیده است.
    ما نظر ایشان را به چند نکته جلب می‌کنیم:
    1. او مى‌گوید: ملت‌هاى کافر، روزهایى را عید مى‌گیرند، مانند تأسیس دولت یا سقوط آن، ایشان با این جمله، به اکثریت ملت و دولت عربستان اهانت کرده و آنان را کافر شمرده است، زیرا همین دولت و ملت سال 1419 قمرى را به عنوان یکصدمین سالگرد تأسیس دولت سعودى جشن گرفتند و از همه جاى جهان، شخصیت‌ها را به ریاض دعوت کردند و به این دولت تبریک گفتند. آیا ملک فهد که در رأس این دعوت بود و مشایخ و علمایى که در آن مراسم حضور داشتند، همه کافر بودند؟
    2. مى‌گوید: یکى از اعیاد مسیحیان، عید پنجشنبه آخر سال است که در آن مائده آسمانى بر مسیح و حواریان نازل شده است. بسیار جاى تأسف است که در ام‌القرى، و مرکز نزول وحى الهی، عید گرفتن چنین روزى، را چون عید کافران شمرده مى‌شود، در حالى که قرآن، این عید را نتیجه دعا و درخواست حضرت مسیح از خداوند بزرگ می‌داند و مى‌فرماید: «قَالَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنزِلْ عَلَیْنَا مَآئِدَةً مِّنَ السَّمَاء تَکُونُ لَنَا عِیداً لِّأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآیَةً مِّنکَ وَارْزُقْنَا وَأَنتَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ. عیسى فرزند مریم گفت: بارالها پروردگارا از آسمان خوانى براى ما فرود آورد تا عیدى براى اول و آخر ما باشد و نشانه‌اى از جانب تو، و ما را روزى ده که تو بهترین روزى دهندگانى.» (سوره مائده، آیه 114)
    البته مسیحیان، هرچند از نظر قرآن، امت کافر هستند، ولى این سبب نمی‌شود همه اعمال آنان را حتى عیدى را که حضرت عیسى‌بن مریم براى آنان تا روز قیامت به رسمیت شناخته است، انکار کنیم.
    3. او، عید غدیر را در ردیف عیدهاى کافران شمرده و عملا‌ً یک چهارم مسلمانان را که شیعیان باشند، کافر خوانده است. با این کار، عهد و پیمان خود را شکسته است. فرض کنید عید غدیر، عید اسلا‌مى نبوده و بدعتى بیش نباشد، ولى آیا با یک بدعت گروهى از دایره اسلا‌م خارج شده و از امت‌هاى کافر به شمار می‌آیند؟!

    اصولا‌ ارزان‌ترین و رایج‌ترین کلمه در میان وهابیان، اتهام شرک و کفر و بدعت و خروج از دین است. تو گویى ملا‌ک شرک و توحید و کفر و ایمان در دست آنان است که خود را موحّد و مؤمن و دیگران را مشرک و کافر بخوانند.
    ادامه مطلب...

    حق‌شناس ::: شنبه 86/9/10::: ساعت 8:6 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    حضرت آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید، با انتقاد شدید از برخورد وهابی‌ها با حجاج ایرانی، از دولت خواست برای این مسأله چاره اندیشی کند.

    به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، صبح روز شانزدهم آبان‌ماه، در دیدار با طلاب هرمزگانی مقیم قم با بیان این‌که هرسال تعداد زیادی از زائران ایرانی به مکه و مدینه می‌روند و از رفتار نامناسب وهابی‌ها بسیار ناراحتند، گفت: دولت باید برای این مسأله تدبیری بیندیشد و با آن‌ها صحبت کند که اگر می‌خواهند با ایران ارتباط داشته باشند، باید جلوی این گونه رفتارها را بگیرند.
    این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با اعلام آمادگی برای مناظره با علمای وهابی تصریح کرد: وهابیت یک جریان ساختگی از سوی دشمنان است که برای مسلمانان خطرناک است و علمای اسلام باید برای این جریان فکری کنند.
    حضرت آیت الله نوری همدانی، در ادامه با تأکید بر این‌که شیعه در طول تاریخ هرگز زیر بار ظلم نرفته است، خاطرنشان کرد: ایمان و عقاید شیعی برای شیعیان محترم است و برای این اعتقادات خون داده‌ایم و حاضر نیستم برخوردهای نامناسب وهابیان را تحمل کنیم.
    وی همچنین در پایان با ارائه توضیحاتی درباره کتاب شریف اصول کافی، بر ارزش و اهمیت این کتاب شیعی تأکید کرد.

    منبع: خبرگزارى رسا



    حق‌شناس ::: دوشنبه 86/8/21::: ساعت 3:2 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    دکتر سید محمد حسینى قزوینى، مسئول مؤسسه تحقیقاتى حضرت ولیعصر(عج) با انتشار بیانیه اى از مولوى عبدالحمید به دلیل طفره رفتن مکرر ایشان از مناظره و گفتگوى دوستانه انتقاد کرد.
    به گزارش شیعه نیوز، در این بیانیه که دکتر حسینى قزوینى آن را سخن پایانى خود خطاب به مولوى عبدالحمید اظهار داشته، آمده است:

    باسمه تعالى
    در رابطه با بیانیّه جناب مولوى عبد الحمید در پاسخ به دعوت مجدد از ایشان به مناظره و گفتگوى دوستانه، توجه ایشان را به چند نکته اساسى جلب مى نمایم:
    1 ـ در این بیانیه عبارتهایى دور از ادبیات اسلامى به کار رفته بود و دو شخصیت جهانى شیعه (آقایان دکتر عصام و دکتر تیجانی) مورد اهانت مجدد قرار گرفته بودند و نظام جمهورى اسلامى و قوه قضائیه نیز به جانبدارى متعصبانه متهم شده بودند و... به ایشان و همفکران عزیرشان خالصانه سلام گفته و کریمانه از کنار آن مطالب نادرست مرور مى کنم.
    2 ـ دعوت اولیه این جانب از جناب مولوى عبدالحمید، مناظره و گفتگوى دوستانه در خصوص مطالبى بود که ایشان در خطبه هاى نماز جمعه زاهدان نسبت به دو شخصیت شیعه آقایان دکتر عصام و دکتر تیجانى مطرح کرده بودند و ملتزم بودیم که بحث و گفتگو به خارج از آن کشیده نشود و انتظار از جناب مولوى خیلى فراتر از این بود که قضیه را به انحراف کشانده و به یک معضل تبدیل کرده و با جوسازى علیه نظام و قوه قضائیه، بهره بردارى سیاسى نمایند.

    ادامه مطلب...

    حق‌شناس ::: چهارشنبه 86/8/9::: ساعت 6:30 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    در پى رد پیشنهاد مناظره از سوى مولوى عبدالحمید،
    دکتر حسینى قزوینى مجدداً مولوى عبدالحمید را براى مناظره و مباهله دعوت کرد

    مجدداً از جناب آقاى مولوى عبدالحمید دعوت مى کنیم که خود بزرگ بینى را کنار گذاشته و به این گفتگوى دوستانه پاسخ مثبت دهند و یقین کنند که احترام هریک از طرف مقابل کاملا محفوظ و مقدسات هیچیک از طرفین مورد اهانت قرار نخواهد گرفت.

    به دنبال فرار مولوى عبدالحمید از مناظره با دکتر حسینى قزوینی، مسئول مؤسسه تحقیقاتى حضرت ولیعصر(عج) و رئیس بخش حدیث دانشگاه بین المللى آل البیت «علیهم السلام» با انتشار بیانیه اى به درخواست مولوى عبدالحمید جهت انجام مباهله پاسخ داده و بار دیگر امام جماعت مسجد مکى را به مناظره و مباهله دعوت کرد.
    در این بیانیه از مولوى عبدالحمید دعوت شده است که خود بزرگ‌بینى را کنار گذاشته و به این مناظره که در قالب یک گفتگوى دوستانه است، پاسخ مثبت دهد و به ایشان اطمینان داده شده است که احترام هر یک از طرفین کاملاً محفوظ و مقدّسات هیچ‌یک از طرفین مورد اهانت قرار نخواهد گرفت.
    حجت الاسلام والمسلمین حسینى قزوینى ضمن قبول درخواست مباهله آورده است: این جانب همانگونه که به حقانیت وجود خداوند متعال و نبوت پیامبر گرامى «صلّى اللّه علیه وآله» یقین دارم، به حقانیت مذهب شیعه نیز یقین دارم. و در این عقیده آماده مباهله با هر فردى در سراسر جهان هستم و به نتیجه آن نیز کاملا آگاه هستم. و با الگوپذیرى از روش پیامبر گرامى اسلام «صلّى اللّه علیه وآله»، در صورتى که گفتگوى دوستانه نتیجه نبخشید، نوبت به مباهله خواهد رسید.
    متن بیانیه آقاى دکتر حسینى قزوینى بدین شرح است:

    بسم الله الرحمن الرحیم
    به دنبال دعوت این جانب از جناب مولوى عبد الحمید براى مناظره و گفتگوى دوستانه پیرامون سخنان ایشان در نماز جمعه زاهدان، در سایت ویژه حوزه علمیه [اهل سنت] زاهدان اعلام کردند که ایشان حاضر به مناظره نیست بلکه آماده مباهله مى باشد و شاگردان ایشان با شرائطى، آمادگى خود را براى مناظره اعلام کرده‌اند.
    اینجانب ضمن احترام به جناب مولوى عبد الحمید اعلام مى‏دارم:
    1. همانگونه که در اعلام قبلى اشاره شده، هدف اینجانب مناظره و گفتگوى دوستانه است نه جدل و مناقشه، جناب مولوى عبد الحمید و دوستانشان که برنامه هاى این جانب را در شبکه سلام و همچنین در همایش مذاهب در چابهار و زاهدان دیده، و یا شنیده اند به خوبى مى دانند که اینجانب اهل جدل و مناقشه نیستم؛ بلکه براى اهل سنت احترام قائل هستم و بارها گفته ام که اهانت به اهل سنت و مقدسات آنان، خلاف شرع و گناه نابخشودنى است.
    2. فرار از مناظره بر خلاف سیره أنبیاء و علماى اسلام است که در طول تاریخ در موارد اختلافى با یکدیگر به گفتگو و مناظره مى پرداختند و قرآن کریم و تاریخ مملوّ از محاجّه و مناظره پیامبران و امامان و علماى شیعه و سنى است.
    3. ارجاع به شاگردان، نوعى فرار از مناظره و تحقیر طرف مقابل و عدم رعایت شأن علمى و دور شدن از صفا وصمیمیت است.
    اگر هدف جناب مولوى عبد الحمید (العیاذ باللّه) با فرستادن شاگردانشان، جدل و مناقشه بوده و مى خواهند با تحریک عواطف و احساسات، آتش اختلاف را در کشور شعله ور نمایند، این کار نه تنها مخالف با نظر مقام معظم رهبرى مدّ ظله الوارف مى باشد که امسال را سال اتحاد ملى و انسجام اسلامى معرفى نموده؛ بلکه دست زدن به چنین کارى مخالف سیره أئمّة علیهم السلام و روش بزرگان شیعه و مراجع عظام تقلید است.
    از همه مهمتر این که در جهان امروز دشمنان اسلام، کمر به نابودى مسلمانان بسته اند و تمام تلاش خود را در جهت ایجاد اختلاف و تنش هاى مذهبى به کار مى برند، جدل و مناقشه دو گروه مذهبى خیانت به اسلام مى باشد.
    واگر آقاى مولوى عبد الحمید، شخصیتى شناخته شده و جهانى داشته و پیشواى مذهبى هستند، باید با شرکت در مناظره دوستانه و بدون جدل، عملاً راه و روش مناظره صحیح را به دیگر افراد آموزش دهند.
    از طرفى ایشان که اظهار داشته اند: «مقتضاى عدالت این را مى طلبد که صدا و سیما افرادى را که سنى شده اند را فرا بخواند و با آنها مصاحبه اى داشته باشد» اگر این سخن درست باشد، جناب ایشان با حضور در مناظره، این افراد را معرفى نماید، تا أوّلا: مردم با این افراد آشنا شوند و ثانیاً: صدا وسیما زمینه حضور آنان را در کنار آقاى تیجانى فراهم نماید.
    4. اگر ایشان واقعاً خود را پیشواى مذهبى مى دانند، چگونه به خود اجازه مى دهند در نماز جمعه نسبت به جناب آقاى تیجانى که یک شخصیت بین‌المللى است و شرق و غرب عالم وى را مى شناسند، جسارت نموده و او را مجهول الحال معرفى نموده و سبب تشیّعش را یک خواب بداند با این که ایشان در همان مصاحبه شبکه 3، به صراحت گفت: من سه سال تحقیق کردم و با شخصیتهاى متعدد شیعه بویژه شهید صدر بحث کردم و آنگاه که حقانیت مذهب شیعه برایم روشن شد، آن را پذیرفتم.
    و یا نسبت به جناب آقاى دکتر عصام العماد که قبلا وهابى و شاگرد بن باز مفتى اعظم عربستان و فارغ التحصیل دانشگاه محمد بن سعود ریاض بوده و کتابى تحت عنوان «الصلة بین الإثنی عشریّة وفرق الغلاة» در اثبات شرک شیعه تألیف کرده بود، ولى جناب مولوى عبد الحمید وى را از شیعیان یمن معرفى مى‌کنند.
    و یا تهیه کنندگان برنامه را افراد نا شایست و برنامه را ساختگى و جعلى و مجرى برنامه را بچه نادان معرفى کند.
    و با توجه به نکات یاد شده، ما از ایشان دعوت کردیم در یک مناظره وگفتگوى دوستانه شرکت کنند و اگر دلیل و یا شاهدى بر سخنان خویش دارند ارائه دهند که با کمال میل از او مى پذیریم و اگر معلوم شد که مطالب یاد شده که در نماز جمعه و از تریبون حکومتى پخش و در سایت اینترتى حوزه علمیه زاهدان قرار گرفت، خلاف واقع و افتراء بوده، ایشان با کمال شجاعت از افراد عذر خواهى نموده و طلب پوزش نمایند.
    5. نسبت به مناظره در رابطه با موارد اختلافى میان شیعه و سنى، اگر هر یک از مدرّسان محترم حوزه هاى علمیّه اهل سنت و یا از اساتید دانشگاهها که موقعیت علمى آنان محرز باشد و اهل جدل و اهانت نباشند، آمادگى کامل خود را براى گفتگوى علمى، در جلسات کاملاً دوستانه و صمیمى اعلام مى‌نمایم.
    و معتقد هستم که چنین جلساتى نه تنها به وحدت میان امت اسلامى ضرر نمى زند؛ بلکه با گفتگوى علمى، بسیارى از بدبینى‌ها برطرف شده و زمینه وحدت و دوستى میان شیعه و سنى بیش از پیش فراهم مى‌شود.
    و به تعبیر شهید مطهرى «آن چه نباید صورت گیرد، کارهایى است که احساسات و تعصّبات و کینه هاى مخالف را بر مى انگیزد، امّا بحث علمى سروکارش با عقل و منطق است، نه عواطف و احساسات». (امامت و رهبرى، ص 21)
    و به تعبیر حضرت آیت اللّه العظمى مکارم شیرازى: «آنچه مایه اختلاف و پراکندگى است، جرّ و بحث هاى تعصب آمیز و غیر منطقى و پرخاشگرى هاى کینه توزانه است. ولى بحث هاى منطقى و مستدل و دور از تعصّب و لجاجت و پرخاشگرى، در محیطى صمیمانه و دوستانه، نه تنها تفرقه انگیز نیست، بلکه فاصله ها را کم مى کند، و نقاط مشترک را تقویت مى نماید». (پنجاه درس اصول عقائد، ص 227)
    6. اگر شاگردان جناب آقاى مولوى عبد الحمید آماده هستند که با مناظره، حقانیت مذهب اهل سنت بر همگان آشکار نمایند؛ چرا تحقق این مناظره را مشروط به پخش از کانال‌هاى تلویزیون رسمى کشور اعلام نمودند.
    و اگر راست مى گویند چرا در تلویزیون سلام که شبکه جهانى است حاضر نمى‌شوند تا بجاى آن که حقانیت مذهب اهل سنت را براى مردم ایران ثابت کنند، براى تمام مردم جهان ثابت نمایند.
    7. در رابطه با اعلام مباهله،
    أوّلا: همگان مى دانند که مباهله در صورتى است که بحثهاى علمى و منطقى به بن بست رسیده باشد، همانگونه که رسول اکرم (ص) پس از بحث و مناظره با نصارى نجران و اصرار آنان بر عناد، پیشنهاد مباهله دادند. «فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنْ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ... آل عمران، آیه 61»
    فخر رازى از علماى بزرگ اهل سنت مى گوید: (فَمَنْ حَاجَّکَ) بعد هذه الدلائل الواضحة والجوابات اللائحة فاقطع الکلام معهم وعاملهم بما یعامل به المعاند ، وهو أن تدعوهم إلى الملاعنة. (تفسیر الکبیر، ج 8، ص 82)
    این جانب مجدداً از جناب آقاى مولوى عبد الحمید با کمال احترام دعوت مى کنم که خود بزرگ بینى را کنار گذاشته و به این گفتگوى دوستانه پاسخ مثبت دهند و یقین کنند که احترام هریک از طرف مقابل کاملا محفوظ و مقدسات هیچیک از طرفین مورد اهانت قرار نخواهد گرفت؛ زیرا بر این عقیده هستیم که اهانت و جسارت به مقدسات اهل سنت و یا شیعه خیانت به اسلام و گناه نابخشودنى است.
    وثانیاً: این جانب همانگونه که به حقانیت وجود خداوند متعال و نبوت پیامبر گرامى صلّى اللّه علیه وآله یقین دارم، به حقانیت مذهب شیعه نیز یقین دارم. و در این عقیده آماده مباهله با هر فردى در سراسر جهان هستم و به نتیجه آن نیز کاملا آگاه هستم.
    ولى در عصر کنونى که دشمنان قسم خورده اسلام، از ایجاد اختلاف میان امت اسلامى و نابودى اسلام و مسلمین از هیچ کوششى دریغ نمى کنند، آیا دست زدن به مباهله و ... در چنین موقعیتى، موجب اتحاد میان امت اسلامى است و یا سر آغاز اختلاف جدید و تحریک عواطف و تعصبات مذهبى است.
    و با همه این حال اگر مناظره و گفتگوى دوستانه نتیجه نبخشید، نوبت به مباهله خواهد رسید.
    8. در پایان تکرار مى کنم که اینجانب آمادگى کامل دارم که با جناب مولوى عبد الحمید در رابطه با سخنان ایشان در خطبه‌هاى نماز جمعه و جلسه ختم قرآن بدون هیچ پیش شرطى در هر کجا و در هر زمان مناظره و گفتگوى دوستانه و صمیمى داشته باشم و نتیجه آن در اختیار همگان قرار گیرد و هر یک از سایتهاى خبرى و روزنامه ها و شبکه هاى داخلى و جهانى صلاح دیدند منعکس نمایند.
    طبق آیه شریفه «کُلُّ نَفْس بِمَا کَسَبَتْ رَهِینَةٌ. المدثر: 74/38)، که هر کس مسئول پاسخگویى کارهاى خویش است و مطابق آیه شریفه دیگر «وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى. الانعام: 6/164) هیچ کس مسئول عملکرد دیگران نیست.
    امیدوارم که جناب مولوى عبد الحمید، خود بزرگ بینى را کنار گذاشته و به این گفتگوى دوستانه پاسخ مثبت دهند و بدانند که احترام ایشان از طرف این جانب کاملاً محفوظ است و بر این باور هستم که ایشان نیز احترام طرف مقابل را حفظ خواهند نمود، زیرا بر این عقیده هستیم که اهانت و جسارت به مقدسات اهل سنت و یا شیعه خیانت به اسلام و گناه نابخشودنى است.
    بدیهى است که در صورت بروز هر گونه تندى از ناحیه ایشان، از طرف اینجانب جز مهربانى و تمناى سلامتى، پاسخى نخواهند شنید.
    وَالسَّلاَمُ عَلَى مَنْ اتَّبَعَ الْهُدَى.
    دکتر سید محمد حسینى قزوینى

    منبع بیانیه: سایت مؤسسه تحقیقاتى حضرت ولى عصر(عج)


    حق‌شناس ::: یکشنبه 86/8/6::: ساعت 1:14 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    مولوى عبدالحمید خودش را هم‌شأن پیامبر دانسته! و مناظره را رد کرد

     پس از گذشت چند روز از دعوت به مناظره مولوی عبدالحمید توسط دکتر حسینی قزوینی، حوزه دارالعلوم زاهدان از ردّ این مناظره از سوی امام جماعت مسجد مکی زاهدان خبر داد.
     
    مولوی عبدالحمید، امام جماعت مسجد مکی زاهدان دعوت به مناظره از سوی دکتر حسینی قزوینی را رد کرد.

    به گزارش شیعه نیوز، در پی انتشار خبر اعتراض شدید مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان نسبت به شبکه سوم سیما، دکتر سید محمد حسینی قزوینی روز جمعه 27 مهرماه آمادگی خود را جهت مناظره با ایشان بدون هیچ پیش شرطی اعلام کرد.

    دکتر حسینی قزوینی، عضو هیأت علمی و رئیس بخش حدیث دانشگاه بین المللی آل البیت علیهم السلام، استاد حوزه علمیه قم در سطوح عالی و مسئول مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر(عج) می باشد که در اطلاعیه ای که در شیعه نیوز منتشر گشت، آمادگی خود را برای مناظره با عبدالحمید اعلام کرده بود.

    پس از گذشت چند روز از دعوت به مناظره عبدالحمید توسط دکتر حسینی قزوینی، حوزه دارالعلوم زاهدان از رد این مناظره از سوی امام جماعت مسجد مکی زاهدان خبر داد.

    بنابر این گزارش، این حوزه به علت آنچه که شخصیت شناخته شده و جهانی عبدالحمید خوانده و همچنین پرهیز از بحث، جدل و مناقشاتی که در مناظره ها رخ می دهد، میدان مناظره را برای شخص عبدالحمید مناسب ندیده و آورده است: «اگر آقای دکتر قزوینی آمادگی مباهله داشته باشد، ایشان جهت مباهله آمادگی کامل خود را اعلام می‌دارند.»

    به گزارش شیعه نیوز، حوزه دارالعلوم زاهدان در ادامه می افزاید: «این در واقع روش حضرت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم و بزرگان دین است. آن حضرت صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم نیز دعوت به مناظره شدند اما پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم خواستار مباهله شدند.»


    منبع خبر: شیعه نیوز


    حق‌شناس ::: چهارشنبه 86/8/2::: ساعت 4:52 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    در پى پخش مصاحبه برنامه رمضانى «ماه عسل» با دو نفر از شخصیتهاى برجسته‌اى که سالها پیش از مذهب قبلى‌شان روى گردانده و به مکتب اهل بیت عصمت و طهارت «علیهم‌السلام» گرویده‌اند، برخى افراد که موقعیت اجتماعى‌شان را متزلزل مى‌دیدند و از تأثیر اینگونه برنامه‌ها در باور مردم حقیقت‌جو وحشت زده شده بودند، این برنامه را توهین به اهل سنت! تلقى کرده و ضمن اهانتهایى به این دو شخصیت فرزانه و نیز مجرى و سازندگان برنامه، از صدا و سیما خواستار مصاحبه با علما و شخصیتهایى شده‌اند که به زعم آنان از شیعه روى‌گردان شده و سنى شده‌اند!!
    جمعى از دانش‌آموختگان حوزه علمیه در نامه سرگشاده‌اى به رئیس سازمان صدا و سیما، ضمن تشکر از تهیه‌کنندگان برنامه «ماه عسل»، از آقاى ضرغامى خواسته‌اند تا به خواسته معترضین عمل کنند تا مردم خود به حقیقت پى ببرند.
    متن کامل این نامه به شرح ذیل است:



    بسم الله الرحمن الرحیم
    اُدْعُ إِلِى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ (سوره نحل، آیه 125)

    ریاست محترم سازمان صدا و سیماى جمهورى اسلامى ایران
    جناب آقاى مهندس ضرغامى
    با سلام و تحیت


    به دنبال پخش دو مصاحبه در برنامه ماه عسل با حضور مهمانان محترم آقاى دکتر عصام العماد (اهل یمن) و آقاى دکتر تیجانى سماوى (اهل تونس)، امام جماعت مسجد مکى زاهدان در واکنشى که ناشى از عصبانیت و با توهین همراه بود، ضمن ساختگى و جعلى! دانستن این برنامه و ناشایست! اعلام کردن سازندگان آن، دکتر عصام را بچه‌اى نادان! دانسته و اعلام کرده: «این شخص هیچ‌گاه سنى نبوده است.»!!
    و با این همه توهینِ آشکار، سخنِ مجرى برنامه را که خطاب به دکتر عصام گفته: «شما زمانى دشمن حضرت على بودى»، توهین! تلقى کرده است. در صورتى که دشمنى قبلىِ دکتر عصام با امام على «علیه‌السلام» بخاطر وابستگى‌اش به وهابیت و متأثر از خواندن کتب ضد شیعى ابن تیمیه بوده و نه صِرف گرایشش به اهل سنت. بر هیچ کس پوشیده نیست که الفباى وهابیت، تکفیر شیعیان و دشمنى با اهل بیت «علیهم‌السلام» است و خوب است جناب مولوى هم موضعشان را نسبت به وهابیت رسماً اعلام دارند تا جاى سوء استفاده‌اى براى برخى افراد کج‌فهم باقى نماند.
    در نطقى دیگر جناب مولوى دکتر تیجانى را هم فردى مجهول الحال! دانسته و ضمن درخواست مجازاتِ عاملین برنامه ماه عسل، بیان داشته است: «ما افراد بسیار زیادی از علمای شیعه را سراغ داریم که مذهب شیعه را کنار گذاشته و به مذهب اهل سنت پیوسته‌اند!. مقتضای عدالت این را می‌طلبد که صدا و سیما افرادی را که سنی شده‌اند فرا بخواند و با آنها مصاحبه‌ای داشته و کتابهای آنان را به جامعه معرفی کند. سپس این افراد را در کنار تیجانی‌ها بنشانند و قضاوت را به مردم (شیعه و سنی) واگذارند تا هر مذهبی را که می‌خواهند اختیار کنند.»
    ما ضمن تشکر از صدا وسیما و مخصوصاً مدیر شبکه سوم سیما و عوامل برنامه بسیار مفید ماه عسل، و ضمن ردّ توهین‌آمیز بودن گفته‌هاى مهمانان محترم، از حضرتعالى مجدّانه مى‌خواهیم تا به درخواست این مولوى (که طبق آنچه اعلام داشته درخواست اهل سنت است) عمل کرده، از آنان بخواهید علما و بزرگان شیعه! را که ادعا مى‌کنند سنى شده‌اند معرفى کنند و از آنان دعوت کنید در کنار علما و شخصیتهاى متعددى که از وهابیت یا اهل سنت روى گردانده و پیروى از مکتب اهل بیت عصمت و طهارت «علیهم‌السلام» را برگزیده‌اند (از جمله همان دو مهمان محترم) بنشینند و در محیطى به دور از هرگونه توهین و تهمت، هر دو طرف حقایق مذهبشان را براى مردم بیان کنند و تمام نشستهاى آنان هم به صورت سراسرى از تلویزیون پخش شود و قضاوت هم به مردم واگذار شود.
    این کار نه تنها با وحدت و انسجام اسلامى منافاتى ندارد بلکه با زدودن غبار از آنچه ممکن است در اذهان طرفین باشد، به تقریب و همدلى برادران مسلمان شیعه و سنى کمک شایانى خواهد کرد.


    والسلام علیکم و على جمیع اخواننا المؤمنین
    جمعى از دانش‌آموختگان حوزه علمیه

    مهرماه 1386



    حق‌شناس ::: دوشنبه 86/7/30::: ساعت 11:43 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    از سوى دکتر حسینی قزوینی
    مولوی عبدالحمید دعوت به مناظره شد

    در پی انتشار خبر اعتراض شدید مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان نسبت به شبکه سوم سیما، دکتر سید محمد حسینی قزوینی آمادگی خود را جهت مناظره با ایشان بدون هیچ پیش شرطی اعلام کرد.

    به گزارش شیعه نیوز، پیرو درج خبر اعتراض شدید امام جمعه اهل سنت زاهدان نسبت به شبکه سوم سیما، دکتر حسینی قزوینی، عضو هیأت علمی و رئیس بخش حدیث دانشگاه بین المللی آل البیت علیهم السلام، استاد حوزه علمیه قم در سطوح عالی و مسئول مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر(عج) در اطلاعیه ای آمادگی خود را برای مناظره با امام جمعه زاهدان اعلام کرد.

    مولوی عبدالحمید پیشتر گفته بود: «شبکه سوم سیما با فردی مصاحبه ای انجام داده است که ادعا کرده قبلا سنی بوده و در حال حاضر شیعه شده است. این فرد ادعا کرده که قبلا نسبت به حضرت علی کینه و بغض و عداوت داشته و در حال حاضر خود را بر بالای مناره ای مرتفع و دیگران را در زیر می بیند. این شخص الفاظ نامناسب دیگری را نیز بر زبان رانده است. در ادامه خبرنگار این برنامه خطاب به این شخص می گوید: شما قبلا دشمن ما بودید و حالا دوست ما هستید.

    این شخص هیچ گاه سنی نبوده بلکه من شنیده ام این فرد از برادران تشیع یمنی بوده است. پخش اینگونه برنامه های ساختگی و جعلی از سوی برخی از فیلمسازان که افراد شایسته ای نیستند، در کانال های ملی که مختص فرقه و مذهبی خاص نیست، بلکه مال تمام مردم این کشور است، چه سنی باشند و یا شیعه، آن هم در مملکتی که در این سال از سوی رهبر انقلاب به عنوان سال اتحاد و انسجام اسلامی عنوان شده است و مجمع تقریب مذاهب به هدف وحدت و انسجام فرق اسلامی در آن قرار دارد، بسیار ناپسند و نابجا است.

    بعد از پخش این برنامه مردم از سراسر ایران با ما تماس گرفتند وانزجار و اعتراض خود را نسبت به این برنامه ابراز داشتند؛ بنابراین ما از مسئولین امر تقاضا داریم این مسئله را پیگیری کرده و جلوی چنین افرادی را که باعث خدشه دار شدن وحدت ما می شوند، بگیرند و با آنان برخورد کنند. نباید به هر بچه نادانی اجازه داده شود تا اعتقادات یک ملت را بازیچه خود قرار دهد و باعث جریحه دارشدن قلب های آنان گردد.»

    متن اطلاعیه حجت السلام والمسلمین دکتر حسینی قزوینی بدین شرح است:


    باسمه تعالی
    جناب مولوی عبدالحمید امام جمعه زاهدان در خطبه های نماز جمعه 19 مهر 1386 مطالبی را در انتقاد از شبکه 3 سیمای جمهوری اسلامی در رابطه با پخش مصاحبه آقایان دکتر عصام العماد و دکتر تیجانی مطرح کرده و مدعی شده اند:
    1. دکتر عصام هیچگاه سنی نبوده بلکه من شنیده ام این فرد از برادران تشیع یمنی بوده است.
    2. پخش اینگونه برنامه های ساختگی و جعلی از سوی برخی از فیلمسازان که افراد شایسته ای نیستند ... بسیار ناپسند و نابجا است.
    3. نباید به هر بچه نادانی اجازه داده شود تا اعتقادات یک ملت را بازیچه خود قرار دهد و باعث جریحه دار شدن قلبهای آنان گردد.
    و همچنین در شب 27 ماه مبارک رمضان در جلسه ختم قرآن فرموده اند:
    4. چرا که فقط تیجانی که فردی مجهول الحال است و به قول خودش خواب دیده است، مذهبش را تغییر داده.
    5. البته به جز شبکه سلام که اساسش بر اهانت به مقدسات اسلام و اهل سنت گذاشته شده و شبکه ای منحرف است.
    6. مقتضای عدالت این را می طلبد که صدا و سیما افرادی را که سنی شده اند، فرا بخواند و با آنها مصاحبه ای داشته باشد.
    با توجه به سخنان یاد شده که به نظر ما خلاف واقع و مخالف با وحدت می باشد، اینجانب آمادگی خود را بدون هیچ پیش شرطی برای مناظره و گفتگوی دوستانه با جناب مولوی عبدالحمید اعلام می دارم.
    دکتر سید محمد حسینی قزوینی
    27/7/1386

    منبع: سایت شیعه نیوز



    حق‌شناس ::: یکشنبه 86/7/29::: ساعت 1:16 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    به نام حق و حقیقت
    ان شاء الله در آینده به مرور مناظرات و گفتمانهاى مختلفى را که بین پیروان مکتب اهل بیت «علیهم‌السلام» و اهل سنت صورت گرفته، درج خواهیم کرد.
    در این قسمت فقط آدرس چند مناظره جهت مطالعه و یا گوش‌دادن عزیزان خواننده از سایت مرکز تحقیقاتى حضرت ولى عصر (عج) درج مى‌شود:

    1. راز دلبران و نقد دل برآن
    2. مناظره با مولوی ملازاده پیرامون امامت و خلافت (2)
    3. مناظره با مولوی ملازاده پیرامون امامت و خلافت (1)
    4. مناظره با استاد حمدان از اساتید وهابی دانشگاه ام
    5. مناظره با استاد حمدان از اساتید وهابی دانشگاه ام
    6. مصاحبه با آل شیخ مفتی اعظم عربستان
    7. مذاکره با دکتر حمدان الغامدی
    8. دیدار با شیخ محمد بن جمیل زینو
    9. دیدار با دانشجویان اهل سنت



    حق‌شناس ::: شنبه 86/7/28::: ساعت 10:34 صبح
    نظرات دیگران: نظر

       1   2      >
    لیست کل یادداشتهاى وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 28
    بازدید دیروز: 18
    کل بازدید :355789

    >>اوقات شرعی <<

    >> معرفى <<
    گفتمان مذهبی
    مدیر وبلاگ : حق‌شناس[100]
    نویسندگان وبلاگ :
    حبیب[8]


    >> پیوندهای روزانه <<

    >> لوگوى وبلاگ <<
    گفتمان مذهبی

    >> یادداشتهاى قبلى <<

    >> سایتهاى مفید <<

    >> لینک دوستان <<

    >>اشتراک در خبرنامه<<