سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گفتمان مذهبی
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • صفحه نخست
  • گزارش تحقیقى کورتین وینزر فرستاده پیشین آمریکا در خاورمیانه از شبکه قدرت سلفیون ـ بخش اول

    ترجمه: محمد اسماعیل نوذرى

    توضیح:
    تا کنون آثار واسناد فراوانى در باب ایدئولوژى وهابیت و سلفى‌هایى که امروز فرماندهى و بدنه تروریسم در خاورمیانه را در اختیار دارند منتشر شده اما اغلب این گزارش ها که متعلق به مراکز امنیتى و تحقیقاتى آمریکا است با یک نقص بزرگ روبه رو بوده‌اند و آن این که ملاحظه مراتب دوستى استراتژیک ریاض وکاخ سفید باعث شده پرسش هاى تاریخى در باب نحوه انتشار وانتقال جریان وهابیت از شبه جزیره عربستان به اقصى نقاط جهان و همین طور ابهام هاى مربوط به ظهور نسل جدید نو وهابى یعنى طالبان والقاعده بى‌پاسخ بماند.
    شاید گزارش تحقیقى دیپلمات کهنه کار آمریکا در mideast monitor از این جهت ارزشمند وشایان توجه است که مطالبى را به‌طور بى‌پروا در سه حوزه مهم: چگونگى قدرت یابى وهابیت، بهره بردارى حکومتگران سعودى از ایدئولوژى و علماى وهابى و سلفى، موارد تبانى ایالات متحده با سعودى‌ها، بازگو مى‌کند که قاطبه کارشناسان و گزارشگران آمریکا از طرح آنها امتناع مى‌ورزیدند.
    گزارش کورتین وینزر از جهات دیگر نیز حائز اهمیت است. او به عنوان فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه در دوره و حکومت ریگان شاهد عینى دوران شکل گیرى یکى از پیمان هاى تاریخى میان ریاض و واشنگتن در دهه 90 بوده است، پیمانى که در نهایت به ظهور طالبان و القاعده منجر شد و وهابیون با امضاى دولتمردان وقت آمریکا اجازه یافتند در فراسوى مرزها به تسلیح و تجهیز جوانان کشورهاى فقیر آفریقایى و آسیایى درجهت آرمانهاى ایدئولوژیک خویش مبادرت کنند.
    وینزر در گزارش خود خطاب به مراکز امنیتى آمریکا که از موج تروریسم هوشمند جنگجویان سلفى کلافه وسردرگمند، نکات هشدار دهنده‌اى را درباب تشخیص هاى اشتباه بوش از جریانات اسلامى یاد آورى مى‌کند. او ضمن بیان انحراف هاى آئین وهابیت از اسلام و اعتقادات اصیل مسلمانان، نشان مى‌دهد که چگونه این تشخیص هاى شتابزده و حساب نشده به نوشتن لیست نادرست از گروه هاى تروریستى در کاخ سفید و تقابل آمریکا با ایران شیعه منجر شد.
    نویسنده گزارش «وهابیت به مثابه فاشیسم ایدئولوژیک» در کارنامه خویش سابقه تصدى سفارت آمریکا در کاستاریکا در خلال سال هاى 1985-1983 را دارد. وى رئیس و مالک شرکت آمریکایى مارمت است و در هیأت مدیره چند سازمان سیاستگذارى عمومى از جمله مؤسسه ویلیام اچ دانر، مؤسسه اطلس در امور تحقیقات اقتصادى، مرکز تحقیقات رسانه و انستیتو هودسون کار مى‌کند.


    سیر قدرت یابى وهابیت

    وهابیت، برگرفته از آموزه هاى محمد بن عبدالوهاب، چهره متعصب قرن هجدهم از اهالى نواحى مرکزى عربستان است. وهابى‌ها همچون اغلب جریانهاى رادیکال مذهبى از جمع بین قدرت دولت و ایدئولوژى و تز استقرار خلافت دفاع مى‌کنند. (خلافت شکلى از حکومت است که برخى فرمانروایان وقت با ادعاى جانشینى پیامبر در عصرگسترش جهان اسلام آن را اختیار کردند.)
    آنچه وهابیت را از سایر جریان هاى دینى در جهان تسنن متمایز مى‌سازد، اشتغال و تلاش وهابى‌ها به تصفیه و پاکسازى سایر فرق اسلامى از جمله، شیعیان، صوفیه و سایر نحله هاى مسلمانان است که تفسیر مخدوش و تحریف شده وهابیت از اسلام را نمى‌پذیرند. در سال 1744 ابن عبدالوهاب با آل سعود پیمانى تاریخى بست و به اقدام هاى خود دایر بر حذف و نابودى سایر رقباى مذهبى وجهه قانونى داد.
    در مقابل، آل سعود هم از اقدام هاى متعصبان وهابى مبنى بر آنچه این فرقه پاکسازى زمین از لوث وجود «کافران» مى‌خواند، پشتیبانى کرد. درسال 1801، جنگجویان وهابى و سعودى به عراق فعلى حمله کردند و کربلا شهر مقدس شیعیان را مورد غارت و چپاول قرار دادند که در نتیجه این تهاجم بیش از 4 هزار نفر کشته شدند. سعودى‌ها پس از تصرف مکه و مدینه، قبور مقدس اولیاى شیعه نظیر جنات البقیع ـ که قبور 4 تن از 12 امام شیعه در آن واقع است ـ با خاک یکسان کردند. (با این ادعا که وجود مقبره «بدعت» است.)
    علماى وهابى به پاس حمایت و پشتیبانى خود از سلطه خانواده سلطنتى بر حوزه هاى سیاسى، امنیتى و اقتصادى، توانستند نظارت و کنترل نهادهاى مذهبى و آموزشى دولتى را بدست گیرند و اجازه یافتند تا تفسیر خشک و سختگیرانه خود از شریعت اسلامى را به مورد اجرا بگذارند. وهابیت تا دهه 60 تا حد زیادى به شبه جزیره عربستان محدود مى‌شد، اما در دهه 60 که پادشاهى سعودى به اعضاى تندروى جمعیت اخوان المسلمین که از آزار و شکنجه حکومت جمال عبدالناصر مى‌گریختند، پناه داد، میان اصول عقیدتى بدوى اما جدا افتاده و منزوى وهابیت ـ یعنى ایدئولوژى رسمى سعودى ـ با تعالیم سلفى برخى مؤسسین اخوان المسلمین که حاکمان سکولار عرب را به مثابه کافران و اهداف مشروع جنگ مقدس و جهاد معرفى و محکوم مى‌کرد، امتزاج و پیوندى حاصل شد. این ترکیب تازه در واقع تلفیق محافظه کارى فرهنگى و اجتماعى وهابیت و رادیکالیسم سیاسى اخوانى‌ها بود که موجب پدید آمدن گونه ستیزه جوى وهابیت شد که سرانجام القاعده از آن پدید آمد.
    اصطلاحات نادرستى مانند فاشیسم مذهبى که برخى محافل غرب بارها به اشتباه از آنها براى اشاره به همه اشکال اسلامگرایى استفاده کرده اند، امروز براى نامگذارى وهابیت مناسب به نظر مى‌رسند. امتناع فرقه وهابى از پذیرش حقوق فردى، تحقیر وتخفیف حقوق و شأن و منزلت زنان، بى اعتنایى به ارزش هاى واقعى و فطرى حیات انسان و تشویق خشونت بر ضد حریفانش که آنها را کافر مى‌نامد همگى از جمله مواردى است که در میان جنبش هاى اصولگراى اسلامى نظیر ندارد.
    جیمز وولسى رئیس سابق سازمان CIA، براى توصیف وهابیت از عبارت «توتالیتاریانیسم تئوکراتیک» استفاده مى‌کند، عبارتى که هم تمایل جریان وهابى به کسب قدرت در جزیى ترین شئون حیات روزمره مسلمانان و هم جاه طلبى هاى جهانى آن را برجسته مى‌سازد. وى همچنین به این نکته اشاره مى‌کند که مریدان فرقه وهابى با بر افراشتن بیرق اسلام، منافع ملى، سیاسى و یا سرزمینى خاصى را دنبال نمى‌کنند. با همین نگاه ایمن الظواهرى مرد شماره 2 القاعده، به لحنى تند گروه اسلامگراى فلسطینى حماس و جمعیت اخوان المسلمین مصر را به دلیل شرکت در انتخابات ملى محکوم کرد.
    درخلال دهه 70، روحانیون وهابى گسترش این آمیزه به اصطلاح انقلابى و بدوى عقیدتى را در سطح دانشگاه ها و مساجد سعودى ترویج کردند زیرا سعودى‌ها مى‌پنداشتند که وهابیت به مثابه سد و مانعى در برابر تهدید ناشى از غربى شدن فرهنگ وچتر مصونیتى براى فساد ناشى از افزایش قیمت نفت که از دهه 70 شروع شد، است. اشغال مسجد اعظم در مکه از سوى طلبه هاى تا بن دندان مسلح وهابى در سال 1979 زنگ خطر را براى سعودى‌ها به صدا در آورد. پس از این خانواده سلطنتى در پى فرصتى بودند که در سایه آن افراط گرایى فزاینده و رو به رشد ناشى از نسل تازه وهابیت را تغییر جهت دهند. تهاجم شوروى به افعانستان همان نقطه انحرافى بود که خاندان سلطنتى روى آن انگشت نهاد.
    سعودى‌ها با همکارى و مساعدت سازمان اطلاعات و امنیت داخلى پاکستان (ISI) و سازمان CIA روى برنامه کمک به مجاهدین افغان به طور گسترده سرمایه گذارى کردند. دراین راستا آنها به منظور نشر ادبیات و ایدئولوژى نو وهابى در اردوگاههاى پراکنده و نامنظم پناهندگان افغان در پاکستان، از مدارس تندرو و افراطى حمایت مالى وسیع کردند. آنها همچنین، هزاران طلبه داوطلب را از عربستان سعودى و سایر کشورهاى عربى براى جنگ دوشادوش مجاهدین به افغانستان گسیل کردند. این به اصطلاح «اعراب افغان» پس از عقب نشینى شوروى از افغانستان در سال 1988 در مناطق گسترده اى از جهان پراکنده شدند و به نام اسلام به مبارزه با حریفان شان که همچنان آنها را کافران مى‌خوانند، ادامه دادند. دراین مسیر واعظان ستیزه جوى وهابى نیز با آنها همراه شدند. در واقع این طیف ـ اعراب افغان ـ ستون فقرات القاعده را مى‌سازند.
    ستاد عملیاتى القاعده در ابتدا در بخش هایى از سودان لانه گزیده بود، اما در پى اشغال کابل توسط طالبان به افغانستان کوچ کرد. طالبان نیروى افغان تازه اى بود که اعضاى آن از مدارس وهابى جذب شده بودند و پاکستانى‌ها به آنها آموزش دادند. برهمین اساس غایت و آرمان طالبان برپایى دولت الگو و نمونه وهابى در افغانستان بود. خاندان سعودى، در پاسخ به فشارهاى زیاد واشنگتن تابعیت سعودى بن لادن را لغو کرد اما در زمینه مقابله با مؤسسه وهابى در داخل و خارج از کشور که اغلب در پوشش نهادهاى خیریه فعالیت داشتند، اقدام چندانى به عمل نیاورد. این در حالى بود که تهاجم ایدئولوژیک وهابیت در سراسر جهان متکى بر کمک هاى نقدى و پشتیبانى مالى حکومت سعودى بود و پول القاعده از طریق همین مؤسسه هاى خیریه جمع آورى مى‌شد.
    بسیارى عقیده دارند که اسامه بن لادن با شاهزاده ترکى الفیصل ـ که در زمان راه اندازى اعراب افغان و تأسیس طالبان ریاست نهاد قدرتمند سازمان اطلاعات و امنیت حکومت سعودى را در دست داشت ـ در اواسط دهه 90 به یک توافق مهم رسیده است که به موجب آن توافق، القاعده پادشاهى را هدف حملات خود قرار نخواهد داد و پادشاهى سعودى هم مانع از جمع آورى و انتقال کمک مؤسسه‌هاى سعودى براى القاعده نخواهد شد و بن لادن را هم مسترد نخواهد کرد. شاید پیرو همین پیمان نامه تاریخى بود که القاعده پیش از 11 سپتامبر، به کلى از انجام حملات به اهداف سعودى در عربستان خوددارى کرد. اما پس از 11 سپتامبر براى مدتى حکومت سعودى تحت فشار واشنگتن، برنامه سرکوب سلول‌هاى مخفى القاعده در عربستان را آغاز کرد، حملات تروریستى و درگیرى میان نیروهاى پلیس سعودى و ستیزه جویان وهابى پس از ماه مه 2003 به‌طور مرتب روى داده است. با این وجود به نظر مى‌رسد که بیشتر گروه هاى تروریستى وابسته به القاعده همچنان به همان «پیمان نامه تاریخى با ترکى الفیصل» احترام مى‌گذارند؛ زیرا صدها نفر از اعضاى خاندان سلطنتى سعودى بدون واهمه از به قتل رسیدن به سراسر نقاط جهان سفر مى‌کنند.
    از نشانه‌هاى دیگر این بده بستان میان القاعده و سعودى‌ها این است که تروریست‌ها صنعت نفت حساس و آسیب پذیر این کشور را تنها یک بار هدف حملات قرار دادند. پادشاهى سعودى هم با وجود همکارى محدود با واشنگتن در زمینه کنترل منابع مالى تروریست‌ها، متقابلاً به تعهد خود مبنى بر گسترش وهابیت در داخل و خارج از کشور پایبند مانده است و این امکان را فراهم کرده که همچنان شمار فزاینده سربازان متعصب و مشتاق براى سازمان‌هاى تروریستى در خاک این کشور تربیت و تجهیز شوند.


    آموزه هاى سیاسى نو وهابیت:
    افلاطون مى‌گوید: انسان نیازمند راهنماى مناسب و فطرت نیکوست، در این صورت در میان همه موجودات به فرهیخته‌ترین و ملکوتى‌ترین موجود تبدیل مى‌شود. اما در صورت آموزش نادرست به وحشى‌ترین موجودات زمینى بدل خواهد شد.
    برآورد مى‌شود که بیشتر از یک سوم برنامه هاى آموزشى مدارس دولتى در عربستان سعودى به تعالیم وهابى اختصاص دارد. بخشى از متون درسى مدارس سعودى پس از 11 سپتامبر در رسانه‌هاى آمریکا نقل شد که جنجال‌هاى زیادى را برانگیخت. مثلاً یک کتاب درسى به دانش آموزان کلاس 9 این را القا مى‌کند که روز داورى فرا نمى‌رسد مگر آن که مسلمانان با یهودیان جنگیده و آنها را بکشند. در حالى که در متن دیگر آمده: بر مسلمانان واجب است تا کافران را دشمنان خود بشمارند. حکومت سعودى که به دنبال این افشاگرى‌ها آشفته و سردرگم بود، مدعى شد که بررسى و بازنگرى برنامه‌هاى آموزشى مدارس کشور را در دستور کار قرار داده است و وعده داد که تمامى چنین متونى از کتاب‌هاى درسى حذف خواهند شد. با این وجود، سال گذشته فریدام هوز(Freedom House) گزارش جامعى درباره برنامه هاى آموزشى جدید عربستان منتشر کرد و در خاتمه چنین نتیجه گیرى کرد که: «اشاعه و تبلیغ ایدئولوژى نفرت و دشمنى نسبت به مذاهب وآئین‌هاى دیگر شامل مسیحیان، یهودیان، شیعیان، هندوها، صوفى‌ها و مسلمانان سنى که از آموزه‌ها و تعالیم وهابیت پیروى نمى‌کنند و بى ایمان و کافر تلقى مى‌شوند، همچنان ادامه دارد.» بعضى از تحلیلگران ارتباط میان تعالیم وهابیت و اقدامات وهابیون را رد مى‌کنند، زیرا معتقدند صرف اعتقاد به آئین و مرامى بشدت محافظه کار و مخالف با تکثرگرایى لزوماً از کسى، یک انسان بى رحم نمى‌سازد. اما این دیدگاه و استدلال کاملاً بى پایه و اساس است زیرا اگر تنها یک درصد از 5 میلیون دانش آموز سعودى تحت تأثیر تعالیم وهابى، به خشونت متوسل شوند، در این صورت 50 هزار نیروى جنگجو پدید مى‌آید. تعجبى ندارد که خود بن لادن هم در پیام صوتى آوریل 2006 دخالت خارجى‌ها در برنامه هاى آموزشى مدارس سعودى را محکوم کرد. علاوه بر این، روحانیون وهابى در عربستان سعودى که از به اصطلاح جهاد علیه دشمنان اسلام درخارج از کشور دفاع مى‌کنند، از این تعالیم پشتیبانى مى‌کنند. مخصوصاً تحریک به خشونت بر ضد شیعیان رایج و متداول است تا جایى که در دسامبر سال، 2006 یک روحانى عالیرتبه نزدیک به خانواده سعودى به نام «عبدالرحمن البراک» شیعیان را به عنوان فرقه ضاله حتى خطرناکتر از یهودیان و مسیحیان محکوم کرد.
    در نوامبر سال 2006، 26 روحانى وهابى که بیشتر آنها واعظان و سخنرانان مطالعات اسلامى در دانشگاه هاى مختلف کشور بودند و از حمایت مالى حکومت سعودى برخوردارند، فتواى جنگ بر ضد نیروهاى آمریکایى در عراق را صادر کردند. دو مقام سعودى در مصاحبه اى با رسانه‌هاى غربى این فتوا را محکوم کردند اما در مورد باز پس گیرى فتوا مطلبى در رسانه‌هاى محلى به عربى منتشر نشد. چند ماه بعد، یک گروه مخالف با دولت سعودى نوار ویدئویى را منتشر کرد. صالح بن محمد اللحیدان ریاست شوراى عالى قضایى عربستان سعودى در نوار ویدئویى به جوانان سعودى حاضر در مسجدى دولتى توصیه مى‌کند که چطور به داخل خاک عراق رخنه کنند و با نیروهاى ایالات متحده بجنگند، همچنین به آنها اطمینان مى‌دهد که نیروهاى امنیتى سعودى پس از بازگشت به کشور، آنها را مجازات نخواهد کرد. هرچند لحیدان آشکارا اظهارات خود را پس گرفت اما نوارهاى ویدئویى روحانیون برجسته سعودى که مردم را به برپاکردن جنگ وشورش مقدس در عراق و نقاط دیگر تشویق مى‌کنند، همچنان دست به دست مى‌چرخد.


    صدور کینه و خصومت به اقصى نقاط جهان:
    با وجود این که شهروندان سعودى همچنان به عنوان پیشتازان وصف اول پشتیبانان افراط گرایى مذهبى در سراسر جهان هستند، اما ساز وکار اشاعه و رشد ایدئولوژى وهابیت در خارج از عربستان قرار دارد. سعودى‌ها در طول 2 دهه گذشته حداقل 87 بیلیون دلار براى اشاعه و تبلیغ وهابیت در خارج از کشور هزینه کرده اند. و عقیده بر این است که با افزایش سرسام آور قیمت نفت در 2 سال گذشته، میزان سرمایه گذارى سعودى‌ها دراین زمینه باز هم افزایش یافته است. قسمت عمده اى از این سرمایه ها صرف ساخت و تأمین هزینه هاى اجرایى مساجد، مدارس و سایر مؤسسه هاى مذهبى مى‌شود که وهابیت را تبلیغ و ترویج مى‌کنند. همچنین حکومت سعودى از تربیت امامان جماعت وهابى، نفوذ و تسلط بر رسانه‌هاى گروهى، انتشار نشریات، توزیع کتاب‌هاى درسى و مجلات وهابى و اعطاى هدایا و جوایز به دانشگاه هاى تحت نفوذ این فرقه حمایت مى‌کند.
    میزان سرمایه گذارى سعودى‌ها در ترویج وهابیت یک رقم افسانه اى است. حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروى و کومینترن آن، در مقایسه با سعودیها تنها حدود 7 بیلیون دلار براى تبلیغ ایدئولوژى کمونیسم در سراسر جهان در خلال سالهاى 1921 و 1991 هزینه کردند. فقدان سلسله مراتب رسمى در سازمان روحانیت موجب مى‌شود مؤسسات مذهبى سنتى در مواجهه با فعالیت هاى مبلغان وهابى که حالتى سازمان یافته و بشدت تشکیلاتى دارد، تضعیف شوند. بیشتر مسلمانان تسنن براى بهره مندى از ارشاد و راهنمایى مذهبى به امامان محلى خود تکیه دارند. این امامان و رهبران محلى اغلب کشورها به دلیل فقر حاکم ایستادگى در برابر نغمه ناموزون وهابیت را که با کمک هاى سعودى همراه است، دشوار مى‌یابند. به عبارتى امامان معتدل تسنن منابع مالى قابل مقایسه اى دراختیار ندارند تا از آنها در مبارزه با گسترش وهابیت استفاده کنند. امروز یکى از قلمروهاى مهم اشاعه وهابیت در جنوب و جنوب شرقى آسیا واقع است جایى که به لحاظ جمعیت اکثریت مسلمانان جهان در آنجا زندگى مى‌کنند. وهابى‌ها در پاکستان، اندونزى، فیلیپین، مالزى و جنوب تایلند امامان روستاها و نواحى اطراف را انتخاب و یا با افراد دلخواهشان جایگزین کرده اند و موج تازه اى از نو وهابیون که پس از اقامت در عربستان سعودى در پوشش کارگر خارجى به کشور خود باز مى‌گردند، بوجود آمده است. فرزندان این نو وهابیون فقیر غالباً براى تحصیل به عربستان سعودى مى‌روند و بسیارى از آنها پس از بازگشت به کشور به عنوان قربانى و سپر بلا در جبهه‌هاى تروریستى ویا عملیات هاى انتحارى وهابیت مورد استفاده قرار مى‌گیرند. حتى امروزه در هند وهابى‌ها تلاشهایى را آغاز کرده‌اند تا نه تنها بخشى از اقلیت بزرگ مسلمانان آن کشور بلکه حتى طبقه نجس‌ها (هاریجان‌ها) را هم جذب کنند.
    با وجود این در جمهورى هاى آسیاى مرکزى، پس از دهه ها حکومت کمونیستى که موقعیت سازمان هاى سنتى اسلامى را تضعیف کرده بود، وهابیت هنوز نتوانسته در این کشورها پیشرفت چندانى پیدا کند. در این میان برخى از جمهورى هاى آسیاى مرکزى بخصوص ازبک‌ها ناگزیر شده‌اند با قواى قهر گروه هاى ستیزه جوى سلفى را سرکوب کنند. دراین کشورها همچنین تلاش مى‌شود که نظام هاى آموزشى مبتنى بر آئین حنفى که اسلام مدارا و صلح جو را تبلیغ مى‌کنند، رواج یابد.
    درسوى دیگر وهابى هاى خطه آفریقا ـ و بخصوص سودان و نیجریه ـ را به منطقه مهم و کلیدى گسترش وهابیت مبدل کرده اند. در قاره سیاه حضور چند دولت شکست خورده و وجود شکاف قبیله اى بسترى مناسب براى بهره بردارى و سوء استفاده این جریان شده است. عامل اصلى گسترش وهابیت در همه این مناطق مشابه است و آن ثروت قابل توجه و چشمگیر عربستان سعودى است که امکان ترویج جهانى وهابیت را فراهم مى‌کند نه گرایش واقعى به تعالیم و آموزه هاى آن. مسلمانان میانه رو در سراسر نقاط جهان ارزیابى بشیر گوتار روزنامه نگار سومالیایى را بازگو مى‌کنند که مى‌نویسد فرهنگ اسلامى ملهم از اسلام مدارا و روادارى در کشورش اینک از سوى تفسیرتازه اى از اسلام «که خود را به مردم ما تحمیل کرده است» یعنى وهابیت پس زده شده است.


    وهابیت در غرب:
    سرمایه گذارى و ترویج وهابیت منحصر به جهان اسلام نمى‌باشد. سعودى‌ها بر روى ساخت هزاران مسجد، مدرسه و سایر مؤسسه‌هاى دینى در کشورهاى غربى سرمایه گذارى کرده‌اند. زیرا اقلیت هاى مسلمان در این کشورها در خلال سه دهه گذشته رشد سریعى داشته اند.
    مسأله نفوذ وهابیت در دولت‌هاى رفاه اجتماعى اروپاى غربى جدى‌تر است، زیرا بیکارى گسترده شمار عظیمى از جوانان مسلمان را پدید آورده است که به بهاى پایمال شده اصول اولیه حقوق و منزلت انسانى خود به طفیلى دائمى وجود دولت بدل شده‌اند. وضع فوق سبب بروز احساس یأس در میان مهاجران مى‌شود که از دید وهابیون مستعد عضوگیرى هاى تروریستى مى‌باشند.
    عاملان بمبگذارى تروریستى متروى لندن در سال 2005 بریتانیایى‌هاى پاکستانى الاصل بودند که در همان بریتانیا جذب تشکیلات تروریستى وهابیت شدند و در خلال چند دیدار از پاکستان با نحوه استفاده از مواد منفجره آشنا شدند. اقدام هلندى مراکشى تبار که تئودور وان گاف فیلمساز هلندى را در سال 2004 به قتل رساند هم محصول القائات وهابى‌ها بود.
    توفیقات وهابیت در ایالات متحده کمتر بوده است زیرا در آمریکا بر خلاف اروپا، از انبوه جوانانى که در بدنه اجتماع جذب نشده‌اند خبرى نیست. از طرفى قوانین اجتماعى ایالات متحده دیگر به جوانان امکان برخوردارى از اوقات بیکارى به مدت طولانى که یارانه دولتى به آن تعلق بگیرد را نمى‌دهد و مهاجران (هم مسلمانان و هم غیرمسلمانان) مایلند به لحاظ شغلى از جایگاه با ثبات‌ترى در جامعه آمریکا برخوردار شوند. با همه این ها، وهابیت درشمارى از مؤسسات عمده و برجسته اسلامى ایالات متحده سرمایه گذارى فراوان کرده است.
    فریدام هاوز در گزارش سال 2005، در حدود 200 کتاب و آثار دیگر که با حمایت مالى عربستان سعودى در 15 مسجد عمده و اصلى آمریکا، توزیع شده است را مورد بررسى قرار داده است. یک چنین کتاب‌هایى که ممهور به مهر سفارت سعودى هستند و توسط مسجد ملک فهد در لس آنجلس توزیع شده‌اند حاوى دستوراتى براى مسلمانان ساکن آمریکاست: «با کافران قطع رابطه کنید، به خاطر دین شان از آنها بیزار باشید، آنها را تنها بگذارید، به کمک آنها وابسته نباشید، آنها را تحسین نکنید و از هر راهى مطابق با قوانین اسلامى با آنها مبارزه کنید. هر کس به کافران بر ضد مسلمانان یارى رساند، قطع نظر از نوع کمکى که به آنها مى‌رساند، او خود کافراست. هرگز نخست به یهودیان و مسیحیان سلام نکن، هرگز اعیاد یک کافر را به وى تبریک نگو، هرگز کافرى را به دوستى مگیر مگر آن که دوستى با وى موجب تغییر کیش وى شود، هرگز کافران را سرمشق خود قرار نده، هرگز براى کافر کارى انجام نده، رداى فارغ التحصیلى نپوش زیرا این کار تقلید از کافران است.»
    با وجود آن که مؤسسات مذهبى که از پشتیبانى مالى حکومت سعودى برخوردارند، پس از 11 سپتامبر تحت مراقبت بوده اند تا از دامن زدن به خشونت و یا حمایت علنى از آن اجتناب شود، اما آنها بى پروا و بدون هرگونه پشیمانى، سوء ظن و بدگمانى نسبت به غیر مسلمانان و تفکیک و جداسازى میان خود را ترویج مى‌کنند. در واقع آنها، تلاش مى‌کنند آن نوع شرایط اجتماعى را که تندروى و عضوگیرى‌هاى تروریستى در اروپا را تشدید کرده است، در آمریکا تجدید کنند.
    دولت ایالات متحده مدتهاست که سازمانهاى مذهبى نظیر شوراى مسلمانان آمریکا (AMC) که از حمایت مالى حکومت سعودى برخوردارند، را به منزله نمایندگان جامعه مسلمانان آمریکا قلمداد مى‌کند. عبدالرحمن الموعودى بنیانگذار AMC در دوران زمامدارى بوش و کلینتون بارها از کاخ سفید دیدار کرد. (وى اینک به خاطر دریافت غیر قانونى صدها هزار دلار از دولت لیبى در زندان است)
    دسترسى گسترده سیاسى به مقامات این امکان را براى چنین گروه هایى فراهم ساخته است تا به زندان‌هاى آمریکا رخنه کنند. اداره زندان‌هاى ایالت متحده، به تأیید صلاحیت روحانیون و واعظین از سوى به اصطلاح دانشکده تحصیلات تکمیلى علوم اجتماعى و اسلامى(GSISS) سازمانى که از حمایت مالى حکومت سعودى برخوردار است، وابسته است. مثال روشن رخنه وهابى‌ها به نظام زندان‌هاى آمریکا، موضوع امام دین عمر، مدیر روحانى در اداره تعزیرات ایالت نیویورک است. عمر تازه مسلمان آمریکایى بود، که ? دیدار از عربستان سعودى به عمل آورد و در دانشکده تحصیلات تکمیلى علوم اجتماعى و اسلامى تحصیل کرد و کسانى را که وى به عنوان روحانیون و قاضى عسگر برگزید، به 13000 زندانى مسلمان در زندان‌هاى نیویورک دسترسى انحصارى و کم نظیرى داشتند. طبق گفته جان اس پیستول، معاون وقت FBI در امور مبارزه با تروریسم، معلوم شد که عمر مانع از دسترسى زندانیان به کتاب‌هاى اسلامى غیر وهابى و یا مانع از دیدار با امامان غیر وهابى شده و با موعظه این که «باید از هواپیماربایان 11 سپتامبر به عنوان شهدا و قهرمانان یاد کرد»، در صدد تحریک زندانیان بر ضد آمریکا برآمده است.
    در حالى که شواهد اندکى وجود دارد مبنى بر این که القاعده در نظام زندان‌هاى آمریکا عضوگیرى کرده باشد، قابل توجه است که خوزه پادیلا ( وى در سال 2002 در ارتباط با نقشه القاعده براى منفجر کردن یک « بمب کثیف» بمب آلوده به مواد رادیواکتیو در ایالات متحده بازداشت شد) نخستین بار زمانى که زندانى بود، اسلام وهابى را پذیرفت. درست همانطور که ریچارد رید در بریتانیا (این به اصطلاح «بمبگذار کفش» که مثلاً بمب را در کفش خود جاسازى کرده بود، در سال 2001 بازداشت شد) و ابومصعب الزرقاوى در اردن چنین راهى را پیمودند. شوراى امور کهنه سربازان و نیروهاى مسلح مسلمانان آمریکا (شاخه اى از AMC) همراه با جامعه اسلامى آمریکاى شمالى(ISNA) که از حمایت مالى عربستان سعودى برخوردارند، از حق انتخاب، آموزش و تأیید صلاحیت همه روحانیون و واعظین مسلمان براى خدمت در نیروهاى مسلح ایالات متحده پشتیبانى مى‌کند.
    گزارش شده است که عربستان سعودى امکان سفرهاى رایگان به مکه براى بیش از ??? تن از پرسنل ارتش ایالات متحده ظاهراً به منظور اداى فرایض حج شان را فراهم کرده است. الموعودى مقرر داشت مؤسسه علوم اسلامى و عربى(IIAS) که سازمانى در کنترل دولت سعودى است به شهروندان و سربازان آمریکایى آموزش هاى اسلامى لازم را بدهند تا وقتى که روحانیون و واعظین مسلمان در دسترس نیستند، امکان بهره‌مندى از ارشاد آنها فراهم شود.
    روزنامه وال استریت ژورنال هم گزارش داد که نشانه هایى وجود دارد مبنى بر این که مدارس سعودى برداشت نابردبار و ضد غربى از اسلام را تبلیغ مى‌کنند، برداشتى که تشکیلات مذهبى پادشاهى سعودى از آن پشتیبانى مى‌کند. با وجود آن که سفیر عربستان سعودى در واشنگتن سال گذشته گفت که حکومت متبوع وى با بررسى دقیق تمامى فعالیتهاى مبلغان در ایالات متحده موافقت مى‌کند، روشن است که سعودى‌ها در وهله نخست نگران تبلیغات پر سر و صدا هستند، نه این که بخواهند از نفوذ و تسلط خود بر سازمان هاى اسلامى در آمریکا دست بردارند.


    ادامه دارد ...


    منبع: روزنامه ایران



    حق‌شناس ::: چهارشنبه 86/12/1::: ساعت 3:2 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    در پى اظهارات سید حسن نصرالله،
    موجى از وحشت و اضطراب سراسر اسرائیل را فرا گرفته است

    در پى اظهارات تهدید‌آمیز دبیرکل حزب‌الله لبنان مبنى بر گرفتن انتقام خون عماد مغنیه یکى از فرماندهان این جنبش موجى از وحشت و اضطراب تمامى مؤسسات رسمی، امنیتى و نظامى داخل و خارج رژیم صهیونیستى را فرا گرفته و این رژیم را به حال آماده‌باش کامل در آورده است.
    به گزارش خبرگزارى فارس به نقل از شبکه خبرى المنار، «ایاله حسون»، کارشناس مسایل سیاسى تلویزیون رژیم صهیونیستی، اعلام کرد، "ایهود اولمرت"، نخست‌وزیر این رژیم، با رئیس موساد، رئیس سازمان اطلاعاتى شاباک، وزیر دفاع و تمامى مسئولان سازمان‌هاى امنیتى خود درباره اظهارات سید حسن نصرالله گفتگو کرد.

    «امیر بار شالوم» کارشناس مسایل نظامى این تلویزیون نیز گفت: ارتش اسرائیل به انتشار نیروهاى هوایى و زمینى خود در سرتاسر مرزهاى شمالى اقدام کرده است. همچنین نیروهاى اورژانس، آتش‌نشانى و پلیس به حالت آماده‌باش کامل درآمده‌اند.
    «یؤاف لیمور»، کارشناس مسایل نظامى ارتش رژیم اشغالگر قدس در این‌باره مى‌گوید: نگرانى واقعى اسرائیل از احتمال ربوده‌شدن یا ترور یکى از سران امنیتى یا نظامى اسرائیل به‌ وسیله حزب‌الله است. شخصیت‌هایى چون "موشى یعلون" و "آمنون شاحاک"، رؤساى ستاد ارتش و "شبطاى شابیط"، رئیس پیشین موساد و "یعقوب بیری" و "عامى ایالون"، رؤساى پیشین شاباک.
    "رؤوفن ارلیخ"، مدیر مرکز اطلاعات و تروریسم نیز در اینباره گفت: نصرالله زمان‌بندى مناسب، ابتکار عمل و زمان کافى را براى اجراى تهدیدهاى خود در اختیار دارد.
    با وجود این نگرانى‌ها «زیپتى لیونى»، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی، با این گفته خود که «اسرائیلى‌ها به این‌ تهدیدات عادت کرده‌اند و توانسته‌اند با آن کنار بیایند» تلاش کرد این نگرانى‌ها را کاهش دهد.

    * * *

    روزنامه صهیونیستى یدیعوت‌آحارونوت:
    اسرائیلى‌ها از ترس انتقام حزب‌الله در وحشت به سر مى‌برند

    روزنامه صهیونیستى یدیعوت آحارونوت نوشت: همه اسرائیلى‌ها از سه روز پیش تا کنون و به‌ویژه پس از تهدیدات دیروز سید حسن‌نصرالله علیه اسرائیل، به علت ترس از واکنش حزب‌الله لبنان به ترور «عماد مغنیه» در ترس و وحشت به سر مى‌برند.
    به گزارش خبرگزارى فارس، روزنامه «یدیعوت‌آحارونوت» در شماره امروز خود با بیان اینکه حادثه عظیمى به زودى در منطقه به وقوع مى‌پیوندد، نوشت: این جمله، بیانگر احساسى است که دیپلمات‌هاى اسرائیل در خارج به خبرنگار این روزنامه گفته‌اند.
    به نوشته این روزنامه، یک دیپلمات بلندپایه اسرائیلى در خارج در این باره گفت: «ما دریافته‌ایم که به‌زودى اتفاق بزرگى مى‌افتد و بر همین اساس نیز باید براى یک حادثه جدى آماده باشیم.»
    یک دیپلمات اسرائیلى دیگر نیز در این باره تصریح کرد: «به هر حال براى انجام یک حادثه تصمیم‌هایى گرفته شده و عملیاتى علیه یکى از سفارت‌هاى اسرائیل در خارج انجام خواهد شد و مسأله، اکنون تنها مسأله وقت است.»
    یدیعوت‌آحارونوت مى‌افزاید: قطعاً انتقامى از سوى حزب‌الله انجام خواهد گرفت و اسرائیلى‌ها خواهان قدرتى براى مقابله با این انتقام‌جویى هستند.»
    این روزنامه به نقل از تحلیل‌گران صهیونیستى مى‌افزاید: «هیچ چیز جلودار انتقام حزب‌الله نخواهد شد زیرا ترور مغنیه و حذف فیزیکى وى، هدف ارزشمندى بود.»

    * * *

    در پى اعلام جنگ فرامرزى حزب‌الله با رژیم صهیونیستى،
    آمریکا به نهادهاى یهودى درباره حملات احتمالى هشدار داد

    آمریکا در پى سخنان دبیرکل حزب‌الله لبنان و اعلام جنگ فرامرزى با اسرائیل، به گروه‌ها و مؤسسات یهودى در 115 شهر خود اعلام خطر کرد و درباره حملات احتمالى هشدار داد.
    به گزارش خبرگزارى فارس به نقل از روزنامه اماراتى «الخلیج»، مقامات بلندپایه آمریکا با هشدار به جمعیت‌ها، گروه‌ها و سازمان‌هاى یهودى موجود در 115 شهر آمریکا و دیگر نقاط آن، اعلام کردند در پى سخنان "سید حسن نصرالله" دبیرکل حزب‌الله لبنان ممکن است اقدامات خطرناک علیه آنان افزایش یابد.
    این مقامات با اعلام هشدار، از این مؤسسات خواستند در حالت احتیاط و آماده‌باش قرار بگیرند.
    دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف.‌بی.‌آی) در پى این هشدار اعلام کرد، حالت آماده‌باش صورت گرفته و دستورات لازم به گروه‌ها و واحدهاى مبارزه با تروریسم اعلام شده است تا در 115 شهر آمریکا امنیت سازمان‌هاى یهودى و اعضاى آن تأمین شود.
    بنا بر این گزارش کارشناسان آمریکایى معتقدند این آماده‌باش در پى اعلام جنگ فرامرزى نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان صورت مى‌گیرد.
    سید حسن نصرالله در مراسم تشییع پیکر «عماد مغنیه» یکى از فرماندهان ارشد نظامى حزب‌الله لبنان که سه‌شنبه در انفجار خودرویى در دمشق پایتخت سوریه به شهادت رسید، با اعلام اینکه اسرائیل با این ترور جنگ فرامرزى را آغاز نمود، تهدید کرد در پاسخ به این ترور و جنگ فرامرزى اسرائیل حزب‌الله نیز جنگ فرامرزى و طولانى خود را با اسرائیل آغاز خواهد کرد.
    در پى اعلام این امر، نیروهاى رژیم‌صهیونیستى نیز در بخش‌هاى مختلف به حالت آماده باش کامل درآمده‌اند.


    اخبار مرتبط:

    ـ پیام رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله العظمى خامنه‌اى به سید حسن نصرالله
    ـ ترجمه فارسى سخنرانى سید حسن نصر الله
    ـ متن کامل سخنرانى سید حسن نصر الله (سایت المنار)
    لینک دانلود فیلم سخنرانى ، لینک دانلود فایل صوتى سخنرانى
    ـ گزارش تصویرى تشییع پیکر شهید مغنیه:
    بخش اول ، بخش دوم ، گزارش تصویرى شبکه العالم
    ـ زندگى‌نامه شهید مغنیه
    ـ ترور مغنیه رژیم غاصب صهیونیستى را در تنگناى بیشترى قرار خواهد داد
    ـ تأثیر شهادت عماد مغنیه بر تحولات آتى منطقه (تحلیل)
    ـ اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستى از ترور شهید مغنیه
    ـ نگاهی به واکنش مطبوعات رژیم صهیونیستی به ترور شهید مغنیه
    ـ مادر شهیدان مغنیه: کاش فرزندان بیشترى براى فدا کردن در راه مقاومت داشتم
    ـ جانشین «عماد مغنیه» تعیین شد
    ـ عماد مغنیه طى سال‌ها اقدام به کادرسازى کرده بود
    ـ الاهرام مصر: دست‌هاى پنهانى درصدد ناامن‌کردن لبنان است
    ـ رژیم صهیونیستی تعادل سیاسی خود را از دست داده است
    ـ پژوهش سرّى ارتش آمریکا درباره توان نظامى حزب الله
    ـ هیچ نیرویى در منطقه توانایى مقابله با حزب‌الله را ندارد
    ـ تصمیم اسراییل به اعلام مرگ دونظامی اسیرخود
    ـ اشتباه استراتژیک تل‌آویو و ناامنی جدید نظامیان اسرائیل در 3 قاره
    ـ صفحات زندگی مغنیه تا سال‌ها بسته می‌ماند
    ـ مبارزه‌ای که آغاز شده است
    ـ با یاد آن مجاهد



    حق‌شناس ::: شنبه 86/11/27::: ساعت 6:33 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    با انتشار خبر پیدا شدن امام جماعت مسجد قبا شهرک بهاران سنندج مرکز استان کردستان، برخى به قصد ایجاد اغتشاش بعد از اقامه نماز جمعه در این مسجد گردهم آمده بودند که اعضاى هیات امناى این مسجد از بروز این امر جلوگیرى کردند.
    به گزارش خبرنگار «جهان»، ‏دیده نشدن ماموستا ایوب گنجى امام جماعت اهل سنت مسجد قبا از هشتم بهمن ماه جارى در انظار عمومی، موجب شد شایعاتى درباره دستگیرى و کشته شدن وى در استان کردستان پخش شود که رسانه هاى بیگانه نیز در این مدت به این شایعات دامن مى‌زدند.‏
    امام جمعه مسجد قبا شهرک بهاران سنندج دیروز در خطبه‌هاى نماز ضمن اعلام پیدا شدن گنجى وضعیت جسمى و روحى وى را خوب توصیف کرد.
    ‏ماموستا برهان عالى در خطبه هاى نماز جمعه ضمن تشکر از مسئولان استان کردستان براى پیگیرى وضعیت این روحانى با استناد به معاینات پزشکى انجام شده گفت‏:‏ ایوب گنجى مشکل جسمى ندارد، ولى مقدارى خسته است.
    سایت هاى اینترنتى وابسته به گروهک‌هاى ضد انقلاب ناپدید شدن این روحانى را به جمهورى اسلامى ایران نسبت داده و مدعى بودند که این روحانى توسط نیروهاى امنیتى ربوده شده است.‏
    ماموستا عالی، مساله مهم را سلامت گنجى دانست و گفت‏:‏ پس از رفع کسالت و استراحت وى بهبود می‌یابد.‏
    وى گفت‏:‏ نباید بى انصافى کرد چون مسئولان استان کردستان براى مشخص شدن وضعیت گنجى خیلى زحمت کشیدند و حتما در این مسأله حکمت الهى وجود دارد.
    وى گفت‏:‏ صبح روز جمعه هنگام نماز صبح متوجه شدیم که ایوب گنجى در گوشه مسجد دراز کشیده و بلافاصله مراتب را به اداره اطلاعات و نیروى انتظامى خبر دادیم.‏
    وى در بین سخنان خود یکبار دیگر جمعى از حاضران در مسجد را که قصد ایجاد ناآرامى داشتند به آرامش دعوت کرد و افزود‏:‏ ما مخالف اغتشاش و طالب امنیت هستیم.‏
    در پایان نماز جمعه این هفته مسجد قبا جمعى از نمازگزاران با بانگ تکبیر به هنگام خروج از صحن مسجد به وضعیت پیش آمده اعتراض کردند که پس از لحظاتى با درخواست مسئولان مسجد سکوت کردند.‏
    تعداد حاضران در مسجد قبا به گفته برخى اعضاى هیات امناى مسجد بیشتر از جمعه هاى گذشته بود که به اعتراف آن‌ها برخى از حاضرین در نماز جمعه فقط با قصد ایجاد ناآرامى وارد مسجد شده بودند.‏
    نماز جمعه این هفته مسجد قبا بدون هیچگونه مشکل امنیتى و در کمال آرامش پایان یافت و اکثر نمازگزاران به آرامى مسجد را ترک کردند.‏
    پس از اتمام نمازجمعه، جمعیتى حدود ‏100‏ نفر براى دیدن ایوب گنجى در اطراف منزل این روحانى اهل سنت در حاشیه مسجد قبا تجمع کردند که با تلاش مسئولان مسجد محل را ترک کردند.
    گنجى پیش از این در سخنانى به طور تلویحى به گروهک پژاک تاخته و آنها را عامل رواج بى دینى در میان جوانان برشمرد.
    نیروهاى امنیتى استان کردستان اطمینان داده بودند که وى دستگیر نشده است و این مطلب را ماموستا برهان عالی، جمعه گذشته در خطبه ها اعلام کرد، ولى نگرانى بابت کشته شدن وى توسط گروهک هاى ضد انقلاب بیشتر شد.
    گنجى دروس دینى خود را درمدارس اهل سنت استان سیستان و بلوچستان گذرانده است.‏
    برخى سایت هاى اینترنتى مخالف جمهورى اسلامى ایران تصاویرى از گنجى در حالى که موى سر و محاسن وى کوتاه شده است، منتشر کردند که در شرح آن آمده است‏:‏ نامبرده به رغم داشتن توان صحبت، دچار نوعى فراموشى شده و اطرافیانش را نمى شناسد.‏
    در این سایت ها ادعا شده که ایوب گنجى را شست و شوى مغزى داده اند و به همین دلیل موى سر و محاسن او را تراشیده‌ند.

    منبع: سایت خبرى جهان

    اخبار مرتبط:
    ـ هشدار سرویس امنیتى ترکمنستان به اتباع خود
    ـ افشاى ماموریت موساد، سیا و اینتلیجنت سرویس در ایران

    قابل توجه اینکه سایت حوزه علمیه اهل سنت (مسجد مکى) زاهدان هم که توسط مولوى عبدالحمید اداره مى‌شود و چندى است مراودات زیادى با سران وهابیت در عربستان پیدا کرده و هر از چند گاهى به بهانه دفاع از اهل سنت و قوم بلوچ اقدام به نشر اخبار کذب و اتهام به نظام اسلامى کرده و نقل هرگونه واقعیت تاریخى و نقد اندیشه‌هاى اهل سنت و حتى وهابیت را توهین به جامعه اهل سنت معرفى مى‌کند، در یادداشتى با عنوان «پس ازتحمل شکنجه‌هاى سخت، ماموستا گنجى پیدا شد» رسماً دستگاههاى امنیتى را متهم به ربودن و شکنجه وى کرده است!


    حق‌شناس ::: چهارشنبه 86/11/24::: ساعت 8:2 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    اجلاس «وهابیت، مانع انسجام اسلامى» به همّت فصل‌نامه فرهنگ پویا (از نشریات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى(ره) قم) با همکارى سازمان ملى جوانان روز جمعه، 12 بهمن ماه با حضور بیش از 1300 نفر از اساتید و نخبگان حوزه و دانشگاه، طلاب و دانشجویان دانشگاه‌هاى کشور و نیز کشورهاى اسلامى و امریکاى لاتین در تالار این مؤسسه برگزار شد.

     

    به گزارش روابط عمومى مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى(ره) حضرت آیت‌الله مصباح یزدى طى سخنانى در نخستین اجلاس علمى فکرى پویا گفت: وهابیت در ابتدا به نام احیاى اسلام اصیل در جوامع اسلامى مطرح شد، اما پس از مدتى معلوم شد که به دنبال ریشه‌کنى اسلام ناب است و نتیجه‌اى جز تفکر انحرافى و الحادى ندارد.
    رئیس مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى(ره) دو عامل را براى به وجود آمدن و گسترش این تفکر بر شمرد و اظهار داشت: یکى از عوامل رشد این فرقه این است که دسته‌اى از افراد این فرقه، عوامل شناختى و عقاید اسلام را وارونه درک کرده‌اند و نمى‌فهمند که حقیقت، چیزى غیر از آن است که فهمیده‌اند و دوم دسته‌اى که گرایش‌هاى نفسانى دارند و نه این که آگاهى ندارند، بلکه نمى‌خواهند حقیقت را درک کرده و به دنبال انحراف در اسلام هستند.
    استاد حوزه عملیه قم تصریح کرد: فرقه وهابیت نه تنها نسبت به عقاید شیعه حساسیت دارد، بلکه بسیارى از اصول و عقاید اهل سنت را نیز شرک و غیر اسلامى مى‌داند. مثلاً وهابیان بوسیدن مکان‌هاى مقدسه را مصداق بت‌پرستى مى‌دانند، در حالى که بوسیدن حجرالاسود را جایز مى‌شمارندو این عقاید خرافى و بى‌پایه آن‌ها را به جایى رسانده است که صریحاً قائل به تجسم و تشبیه خداوند شده‌اند که عین کفر است، ولى آن را اسلام ناب معرفى مى‌کنند.
    ادامه مطلب...

    حق‌شناس ::: پنج شنبه 86/11/18::: ساعت 7:7 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    آیت‌الله صافى گلپایگانى از مراجع عظام تقلید با اشاره به تندروى‌ها و تحرکات خشن و ضد اسلامى وهابیون، هدف اصلى این گروه‌ها را از بین بردن تاریخ اسلام و شیعه عنوان کرد.
    به گزارش خبرگزارى فارس از قم، آیت الله لطف الله صافى گلپایگانى یکشنبه شب در دیدار اعضاى ستاد بازسازى عتبات عالیات با وى به تخریب بارگاه حرمین شریفین توسط دشمنان اسلام اشاره کرد و گفت: عوامل و مزدوران دشمن با هدف ایجاد تفرقه و نفاق بین شیعیان و اهل تسنن این اقدام فجیعانه را مرتکب شدند، اما این مسئله بسیار مهم است که شیعیان عراق با هوشیارى هدف دشمنان را فهمیدند و در برابر این مصیبت بزرگ هیچ گونه عکس العمل غیرمنطقى از خود نشان ندادند.
    وى افزود: این فتنه وهابیت در تاریخ اسلام به ثبت رسیده و آیندگان هرگز این مصیبت را فراموش نخواهند کرد.
    ادامه مطلب...

    حق‌شناس ::: سه شنبه 86/11/16::: ساعت 1:6 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    یک روزنامه عراقى، از نشست سرى نهادهاى اطلاعاتى و امنیتى شش کشور لیبى، عربستان سعودى، قطر، امارات عربى متحده، عمان و مصر در اردن براى مقابله با تقویت شیعیان و جلوگیرى از اقتدار دولت «نورى المالکى» خبر داد.

    به گزارش خبرگزارى فارس، یک منبع آگاه سیاسى در گفت‌وگو با روزنامه عراقى «البینة الجدیدة» تصریح کرد: عوامل اطلاعاتى این کشورها، در این نشست که به ریاست سازمان اطلاعات مصر در پایتخت اردن برگزار شد، بر ضرورت سرنگونى دولت «نورى المالکى» که از آن با عنوان دولت شیعى نام بردند، تأکید کردند.
    بنا بر این گزارش، مسؤولان عرب همچنین در این نشست بر ضرورت همکارى با تل‌آویو و توافق با واشنگتن براى فشار بیشتر بر دولت عراق و نیز پذیرش گروه‌هاى مخالف عراقى و تقویت آنان در داخل این کشور و خارج از آن تأکید کردند.
    به گفته این منبع آگاه سیاسى، مقامات سعودى در این نشست، گزارشى ارائه کرده‌اند که حاکى است هر گونه پیشرفت در عراق و برپایى یک دولت دموکراتیک که طبعاً دولتى شیعه خواهد بود، به معناى پایان یافتن دوران سازمان‌هاى عربى و افول توافقات تاریخى کشورهاى عربى با آمریکا به‌ویژه در زمینه نظامى خواهد بود.
    ادامه مطلب...

    حق‌شناس ::: سه شنبه 86/11/16::: ساعت 12:58 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    در سال اتحاد ملى و انسجام اسلامى و در راستاى منویات رهبر معظم انقلاب، نخستین اجلاس علمی، فکرى پویا با همکارى سازمان ملى جوانان با موضوع وهابیت مانع انسجام اسلامى و با سخنرانى آیت‌الله محمدتقى مصباح یزدى برگزار می‌شود.
    پخش فیلم محرمانه و منتشر نشده‌اى از جنایات وهابیت و همچنین میزگردى با حضور حجج اسلام حسینى قزوینى و یوسفى غروى از برنامه‌هاى دیگر این اجلاس می‌باشد.
    این اجلاس روز جمعه دوازدهم بهمن‌ماه ساعت 8 صبح، در محل مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى (ره) واقع در قم ـ بلوار امین ـ بلوار جمهورى اسلامى برگزار می‌شود.
    گفتنى است،‌ علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به آدرس قم ـ بلوار امین ـ بلوار جمهورى اسلامى ـ کوچه یک ـ پلاک 31 ـ دبیرخانه اجلاس علمى فکرى پویا مراجعه و یا با شماره تلفن 8-2113667-0251 تماس حاصل نمایند.

    منبع خبر: سایت مؤسسه تحقیقاتى حضرت ولى عصر (عج)



    حق‌شناس ::: پنج شنبه 86/11/11::: ساعت 7:58 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    وهابیت و افکار تکفیرى در خدمت دولت آل سعود

    این گزارش با این جمله مشهور ملک عبدالعزیز آل سعود پادشاه وقت عربستان در سال 1945 که گفته بود: «دولت ما نمى‌تواند با رافضى‌ها کنار بیاید و شما باید ما را حمایت کنید، از شما سلاح و از ما شیوخ» آغاز مى‌شود.
    کمیته دفاع از حقوق بشر عربستان سعودى با انتشار گزارشی، به بررسى چگونگى شکل گیرى دولت آل سعود بر پایه‌هاى فکر منحرف وهابیت پرداخت.

    به گزارش شبکه خبر، این پژوهش که با عنوان «نظام عربستان سعودی، کتاب‌ها و فتاوى شیطانى» منتشر شده است، گرایشات فرقه اى و تکفیرى را که نظام عربستان سعودى از ابتدا بر آن بنا شده، روشن کرده است.
    این گزارش با این جمله مشهور ملک عبدالعزیز آل سعود پادشاه وقت عربستان در سال 1945 که گفته بود: «دولت ما نمى‌تواند با رافضى‌ها کنار بیاید و شما باید ما را حمایت کنید، از شما سلاح و از ما شیوخ» آغاز مى‌شود.
    این جمله عبارت مشهورى است که ملک عبدالعزیز در نشستى که در سال 1945 میلادى با فرانکلن روزولت رئیس جمهور وقت آمریکا برگزار کرد به وى گفت.

    خلاصه‌اى از متن این بررسى از این قرار است:
    اگر حمایت شیوخ و روحانیون دینى که منافع خود را در تاسیس یک دولت سیاسى مى‌دیدند، نبود دولت آل سعود تشکیل نمى شد، دولتى که منسوب به پیکره اصلى امت اسلام نیست و ریشه‌هایش به افکار و آراى نادرى برمى گردد که مؤسس تندرو فرقه وهابیت محمد بن عبدالوهاب آنها را ارائه کرده است.
    ادامه مطلب...

    حق‌شناس ::: سه شنبه 86/10/18::: ساعت 6:52 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    امام جمعه اهل سنت کریم آباد زاهدان گفت: روشنگرى درباره جریان منحرف وهابیت، تکلیف شرعى علماست
    مولوى محمد الیاس حسن زهى، مدیر و مدرس مدرسه دینى باب العلوم، امام جمعه اهل سنت منطقه کریم آباد زاهدان و جوان‌ترین امام جمعه استان سیستان و بلوچستان، در گفت‌وگو با خبرنگار
    خبرگزارى رسا به پرسش‌هایى درباره جریان منحرف وهابیت، بیدارى اسلامى و خدمات نظام اسلامى به اهل سنت پاسخ داد.

    رسا ـ در دو سال اخیر فعالیت هاى تروریستى در استان سیستان و بلوچستان رخ داده است که به لحاظ انگیزه جنایات بی‌سابقه بوده است. باتوجه به این‌که شما از جمله علمایى هستید که به خاطر دفاع از اهل سنت، تفکر خطرناک وهابیت را مغایر با مذهب اهل سنت مى‌دانید، کمى درباره این رخدادها توضیح دهید و بیان کنید که نقش علماى اهل سنت، مردم و به ویژه جوانان اهل سنت در برابر تفکر وهابیت چیست؟
    ریختن خون مسلمان در هیچ مذهبى جایز نیست و خداوند در قرآن مى‌فرماید که اگر کسى خون مسلمانى را بریزد، جایگاهش براى همیشه در جهنم است. پیامبر عزیز اسلام نیز مى‌فرماید که عرش خدا از چنین جنایاتى به غضب مى‌آید. همچنین فرموده‌اند: هر کس که بگوید: اشهد ان لا اله الا الله محمد رسول الله، مال، جان و ناموسش محفوظ مى‌شود؛ بنابراین این گونه جنایات کاملاً محکوم و این اعتقادات نیز باطل است. وظیفه علما نیز در برابر این اعتقادات منحرف شده از دین، همان وظیفه‌اى است که پیامبر(ص) فرمود؛ اگر کسى گناهى را مشاهده کند و عکس العملى نشان ندهد، مساوى است با آن‌که او به انجام این گناه راضى است. پس بر همه علماست که درباره این جریان منحرف روشنگرى و مردم را آگاه کنند و به مردم بگویند که ریختن خون مسلمان جایز نیست. این همان امر به معروف و نهى از منکر و یک تکلیف شرعى است. الحمد لله مردم هم نسبت به این جریان منحرف آگاه و فهیم‌اند.
    ادامه مطلب...

    حق‌شناس ::: سه شنبه 86/10/11::: ساعت 4:51 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    3 ـ مخالفت با شأن نزول آیه انذار
    ابن تیمیه مى‌ گوید: «این کلام «أنا المنذر، و بک یا علیَ‌ یهتدی المهتدون» را نمى‌توان به پیامبر (صلى‌ الله علیه وآله) نسبت داد؛ زیرا ظاهر قول، این است که هدایت فقط به توسط علىّ‌ (علیه السلام) است نه پیامبر (صلى‌ الله علیه وآله) در حالى‌ که هیچ مسلمانى‌ چنین سخنى‌ نمى‌ گوید...».1
    و نیز مى‌ گوید: «خداوند تعالى‌ محمد (صلى‌ الله علیه وآله) را هادى‌ قرار داده و فرموده ?انک لَتَهْدی‌ إلى‌ صراطٍ مستقیم? حال چگونه شما کسى‌ را هادى‌ قرار مى دهید که در قرآن به چنین صفتى‌ توصیف نشده است؟»2

    پاسخ:
    این اشکال از سوء فهم و عناد ابن تیمیه سرچشمه گرفته است؛ زیرا همه قبول داریم که پیامبر (صلى‌ الله علیه وآله) هادى‌ امام علىّ‌ (علیه السلام) و همه امت در زمان حیات خود مى‌باشد ولى‌ علىّ‌ (علیه السلام) هادى‌ امت بعد از حیات رسول خدا (صلى‌ الله علیه وآله) است. و این صریح حدیث صحیح السند است که پیامبر (صلى‌ الله علیه وآله) فرمود: «بک یهتدی‌ المهتدون من بعدی» که مع الأسف ابن تیمیه کلمه «بعدی» را یا ندیده و یا از آن تجاهل کرده است.
    ادامه مطلب...

    حبیب ::: جمعه 86/9/23::: ساعت 8:0 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    <      1   2   3      >
    لیست کل یادداشتهاى وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 6
    بازدید دیروز: 11
    کل بازدید :355749

    >>اوقات شرعی <<

    >> معرفى <<
    گفتمان مذهبی
    مدیر وبلاگ : حق‌شناس[100]
    نویسندگان وبلاگ :
    حبیب[8]


    >> پیوندهای روزانه <<

    >> لوگوى وبلاگ <<
    گفتمان مذهبی

    >> یادداشتهاى قبلى <<

    >> سایتهاى مفید <<

    >> لینک دوستان <<

    >>اشتراک در خبرنامه<<