سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گفتمان مذهبی
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • صفحه نخست
  • وهابیت و افکار تکفیرى در خدمت دولت آل سعود

    این گزارش با این جمله مشهور ملک عبدالعزیز آل سعود پادشاه وقت عربستان در سال 1945 که گفته بود: «دولت ما نمى‌تواند با رافضى‌ها کنار بیاید و شما باید ما را حمایت کنید، از شما سلاح و از ما شیوخ» آغاز مى‌شود.
    کمیته دفاع از حقوق بشر عربستان سعودى با انتشار گزارشی، به بررسى چگونگى شکل گیرى دولت آل سعود بر پایه‌هاى فکر منحرف وهابیت پرداخت.

    به گزارش شبکه خبر، این پژوهش که با عنوان «نظام عربستان سعودی، کتاب‌ها و فتاوى شیطانى» منتشر شده است، گرایشات فرقه اى و تکفیرى را که نظام عربستان سعودى از ابتدا بر آن بنا شده، روشن کرده است.
    این گزارش با این جمله مشهور ملک عبدالعزیز آل سعود پادشاه وقت عربستان در سال 1945 که گفته بود: «دولت ما نمى‌تواند با رافضى‌ها کنار بیاید و شما باید ما را حمایت کنید، از شما سلاح و از ما شیوخ» آغاز مى‌شود.
    این جمله عبارت مشهورى است که ملک عبدالعزیز در نشستى که در سال 1945 میلادى با فرانکلن روزولت رئیس جمهور وقت آمریکا برگزار کرد به وى گفت.

    خلاصه‌اى از متن این بررسى از این قرار است:
    اگر حمایت شیوخ و روحانیون دینى که منافع خود را در تاسیس یک دولت سیاسى مى‌دیدند، نبود دولت آل سعود تشکیل نمى شد، دولتى که منسوب به پیکره اصلى امت اسلام نیست و ریشه‌هایش به افکار و آراى نادرى برمى گردد که مؤسس تندرو فرقه وهابیت محمد بن عبدالوهاب آنها را ارائه کرده است.

    ما شاهد آنیم که در طول تاریخ، بیشتر ایدئولوژى‌ها و جنبش‌هاى دینى به دلیل برخوردار نبودن از حمایت یک منبع سیاسى استمرار نیافته و تنها افکارى توفیق یافته اند که خود را با یک قدرت سیاسى پیوند زده اند، دولت آل سعود پس از پشت سرگذاشتن دوره‌هاى زیادى در حال حاضر به برکت وحدتى که میان محمد بن عبدالوهاب (بنیانگذار وهابیت) و محمد بن سعود (بنیانگذار سلطنت آل سعود در عربستان) ایجاد شد نفوذ خود را در سراسر شبه جزیره عربستان گسترش داده است این ائتلاف براساس تقسیم قدرت میان دو جناح سیاسى و دینى که هر کدام دیگرى را حمایت مى‌کند بنا شده است.
    البته در اجراى این طرح عوامل دیگرى نیز چون ضعف ایمان ساکنان شبه جزیره عربستان موثر بود ؛ چرا که اصول، عادات، سنت‌هاى قبیله اى و فرمانبرى از رئیس قبیله به جاى فرمانبرى از دین تنها چیزهایى بودند که در فرهنگ ساکنان شبه جزیره معنا داشتند.
    محمد بن عبدالوهاب براى یارى و تقویت سلاطین ستمگر آل سعود بر روش و آموزه‌هاى ابن تیمیه که وهابیت ریشه در عقاید و افکار او دارد تکیه کرد و این اقدام او در تغییر نقشه سیاسى شبه جزیره بسیار مؤثر بود.
    از سوى دیگر آل سعود نیز با تکیه بر پوشش دینى که فرقه وهابیت براى آنها ایجاد کرده بود به تحکیم پایه‌هاى قدرت خود و ترویج عقاید اسلامى به اصطلاح صحیح با مبناى وهابیت پرداختند.
    در ادامه این پژوهش آمده است: آخرین دوره تاریخى دولت آل سعود که به شکل رسمى از سال 1932 آغاز شد و تاکنون نیز استمرار دارد بر پایه چند محور اصلى شکل گرفته است:
    1. محور دینى که بر پایه دریافت حمایت دینى از آل شیخ (محمد بن عبدالوهاب) بنا شده است و هدف اصلى آن مشروعیت دادن به دولت عربستان، سیاست‌هاى آن و تصمیم‌هایى که اتخاذ مى‌کند، است.
    2. استبداد در سلطه به شکلى که تمام لوازم قلع و قمع و سرکوب، از نیروهاى انسانى و اسلحه گرفته تا رسانه‌هاى گروهى در این زمینه به کار گرفته شود تا حقایق به شکلى تحریف شود که مخالفت آن با افکار عمومى جهان و داخل کشور توجیه پذیر باشد.
    3. همپیمان سیاسى و نظامى میان دولت آل سعود و قدرت‌هاى بزرگ دنیا مثل انگلیس و آمریکا؛ این همسویى تا حدّى باید باشد که دولت آمریکا عربستان سعودى را پایگاه اصلى و مهم خود در منطقه به‌شمار آورد.
    4. اقتصاد قوى که تکیه بر ذخایر عظیم نفت عربستان دارد و به دولت این امکان را مى‌دهد که سیاست‌هاى سرکوبگرانه خود بر ضد مردم شبه جزیره را ادامه دهد.
    بحث اصلى این پژوهش محور اول است، پایه‌ها و قواعدى که این محور بر آن بنا شده است صبغه دینى دادن و مشروعیت دادن به دولت آل سعود است که از طریق فتاوى روحانیون دربارى انجام مى‌شود، این فتواها هم گروه حاکم را حمایت و هم اقلیت مخالفان دولت را سرکوب مى‌کند و از سوى دیگر نقش گروه‌ها و فرقه‌اى اسلامى را که از صدر اسلام ریشه تاریخى دارند و با اصول وهابیت همسو نیستند تضعیف مى‌کند.
    آنچه در حال حاضر بیش از همه دولت عربستان و بنا شدنش بر یک انحراف سیاسى دینى را به چالش کشیده است گروه شیعیان این کشور است که بیشتر افراد آن در مناطق شرقى شبه جزیره عربستان به ویژه در اَحساء و قطیف ساکن هستند.
    این منطقه در حال حاضر به منبع نگرانى‌هاى دولتمردان آل سعود به دلیل اختلاف عمیق اعتقادى آن با عقاید رسمى این کشور یعنى وهابیت تبدیل شده است ، چرا که آل سعود به ریشه‌دار بودن و حقانیت عقاید شیعیان و مکتب اهل بیت «علیهم‌السلام» که ممکن است پایه‌هاى حکومت آل سعود را به چالش بیندازد، آگاه هستند.
    بر این مبنا هدف دولتمردان سعودى ایجاد مرزهاى خیالى و نفوذ ناپذیر در اطراف منطقه شرقى عربستان مى‌باشد تا از نفوذ افکار شیعى و احتمالاً حضور و یا مشارکت سیاسى آنان در حکومت جلوگیرى کنند.
    آل سعود براى دستیابى به این هدف یک طرح مستبدانه یعنى تکفیر شیعیان را به کار گرفته اند و سعى مى‌کنند شیعیان را به عنوان یکى از جنبش‌هاى منحرف دینى معرفى کنند.
    دولتمردان سعودى معتقدند اهمیت این طرح کمتر از طرح‌هاى حیاتى نظامى و اقتصادى نیست ؛ از این رو سعى مى‌کنند ظرفیت‌هاى لازم براى اجراى این طرح را فراهم کنند و تمرکز اصلى این طرح بر صدور فتاوى دینى و انتشار کتاب‌ها و مجلات تکفیرى و تغییر روش‌ها و محتواى آموزشى دانش آموزان است.
    در حال حاضر دولتمردان آل سعود سعى مى‌کنند با بهره بردارى از تمام کانال‌هاى ممکن سیاست منظم خود را براى محکم کردن پایه‌هاى سیاست تبعیض فرقه اى ادامه دهند، چیزى که ممکن است از آن به عنوان جنگ فرقه‌اى غیررسمى تعبیر کنیم و هدف اصلى از آن رسم مرزهاى ساختگى و یک نقشه مذهبى ساختگى براى ساقط کردن شیعیان است.
    عربستان در این راستا با بازگذاشتن دست نویسندگان مزدور سعى کرد رقابت غیرسالم و نابرابرى را آغاز کند که به حاشیه‌نشینى رأى مخالفان منجر شود، از این رو بسیارى از مؤسسات به ویژه مؤسسه دینى دولتى عربستان که افرادى با نام روحانیون دینى سردمدار آن هستند اقدام به چاپ کتب و جزواتى مى‌کنند که مملو از افکار سلفى و تکفیرى است و فرهنگ تنفر از دیگر ادیان و فرقه‌هاى اسلامى را ترویج مى‌کند.


    منبع خبر: شبکه خبر



    حق‌شناس ::: سه شنبه 86/10/18::: ساعت 6:52 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    لیست کل یادداشتهاى وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 31
    بازدید دیروز: 46
    کل بازدید :356193

    >>اوقات شرعی <<

    >> معرفى <<
    گفتمان مذهبی
    مدیر وبلاگ : حق‌شناس[100]
    نویسندگان وبلاگ :
    حبیب[8]


    >> پیوندهای روزانه <<

    >> لوگوى وبلاگ <<
    گفتمان مذهبی

    >> یادداشتهاى قبلى <<

    >> سایتهاى مفید <<

    >> لینک دوستان <<

    >>اشتراک در خبرنامه<<