سفارش تبلیغ
تبلیغات در پارسی بلاگ
گفتمان مذهبی
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • صفحه نخست
  • پاسخ:

    بعضى گفته‏اند :
    «آیات قرآن درباره مهاجرین و انصار یکى دو تا نیست ، آن هم در فرصت‏هاى متوالى پس از هجرت ، من یک آیه از سال دوم و یک آیه از سال نهم پس از هجرت را ذکر مى‏کنم که شامل کل مهاجرین و انصار مى‏شود . در سوره انفال که در سال دوم پس از هجرت پس از سوره بقره نازل گردیده مى‏خوانیم»
    مجله فصلنامه نهج البلاغه شماره 5 - 4 صفحه 182 .

    در پاسخ باید گفت:
    مگر تفتازانى متوفاى 791 ، از علماء بزرگ کلامى اهل سنت نیست که مى‏گوید : «إنّ ما وقع بین الصحابة من المحاربات والمشاجرات على الوجه المسطور فی کتب التواریخ ، والمذکور على ألسنة الثقات ، یدلّ بظاهره على أنّ بعضهم قد حاد عن طریق الحق ، وبلغ حد الظلم والفسق ، وکان الباعث له الحقد والعناد ، والحسد واللداد ، وطلب الملک والرئاسة»
    شرح المقاصد : 310/5 .

    چرا ما در باره صحابه پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم ، مقام و منزلتى را ادعا کنیم که آنها براى خود این چنین منزلتى قائل نبودند به تعبیر دکتر طه حسین «ولا نرى فی أصحاب النبی ما لم یکونوا یرون فی أنفسهم ، فهم کانوا یرون أنّهم بشر فیتعرّضون لما یتعرّض له غیرهم من الخطایا والآثام ، وهم تقاذفوا التهم الخطیرة ، وکان منهم فریق تراموا بالکفر والفسوق»
    الفتنة الکبرى ( عثمان ) : 170 - 173 .

    و زیباتر از این، عبارتى است که دکتر أحمد أمین در این زمینه بیان‏نموده : «إنّا رأینا الصحابة أنفسهم ینقد بعضهم بعضاً ، بل یلعن بعضهم بعضاً ولو کانت الصحابة عند نفسها بالمنزلة التى لا یصحّ فیها نقد ، ولا لعن ، لعلمت ذلک من حال نفسها ، لأنّهم أعرف بمحلّهم من عوام أهل دهرنا»
    ضحى الإسلام : 75/3 .

    کلمات بزرگانى همانند : شوکانی متوفاى 1255
    إرشاد الفحول : 158 و شیخ محمود أبو ریّة متوفاى 1370أضواء على السنّة المحمدیّة : 356 - 359 ط دار المعارف بمصر و شیخ محمد عبده متوفاى 1323 ، و سیّد محمد رشید رضا متوفاى 1354تفسیر المنار : 375/10 قال الزرکلی : صاحب مجلّة المنار ، وأحد رجال الإصلاح الإسلامی من الکتّاب ، العلماء بالحدیث والأدب والتاریخ والتفسیر . . . رحل إلى مصر سنة 1315 ، فلازم الشیخ محمد عبده وتتلمذ له . . . وأصبح مرجع الفتیا فی التألیف ، بین الشرعة والأوضاع العصریّة الجدیدة . . . . الأعلام : 126/6 و رافعی متوفاى 1356إعجاز القرآن : 141 ، و . . . که در این راستا بیان نموده‏اند به دقت مورد ملاحظه قرار دهیم ، آنگاه بگوییم که آیه شریفه «والذین آمنوا وهاجروا» و «والسابقون الأوّلون» مشمول کل مهاجرین و انصار مى‏شود .

    گرچه کوچکترین دقت در آیه شریفه «والسابقون الأوّلون من المهاجرین والْأنصار» وملاحظه کلمه «من» بهترین گواه است که تمجید و تعریف ، شامل کل مهاجرین و انصار نیست زیرا کلمه «من» در آیه تبعیضیّه است ، نه بیانیّه ، و اگر چه بصورت احتمال هم باشد ، و از باب «إذا جاء الاحتمال بطل الاستدلال» ، مستدل باید در مقام استدلال راه هرگونه احتمال را مسدود کند .

    و مفسران بزرگ اهل سنت نیز جرأت نکرده اند بگویند که آیه شامل تمام مهاجرین و انصار مى‏شود بلکه در مراد از «السابقون الأوّلون من المهاجرین والْأنصار» احتمالات متعددى ذکر کرده‏اند همانند ابن جوزى حنبلى که مى‏گوید : «فی قوله تعالى : والأوّلون ) ستّة أقوال:
    أحدها: أنّهم الذین صلّوا إلى القبلتین مع رسول اللّه صلى اللّه علیه وسلم قاله أبو موسى الأشعری وسعید بن المسیّب وابن سیرین وقتادة .
    والثانی: أنّهم الذین بایعوا رسول اللّه صلى اللّه علیه وسلم بیعة الرضوان وهی الحدیبیّة ، قاله الشعبی .
    والثالث: أنّهم أهل بدر قاله عطاء بن أبی رباح .
    والرابع: أنّهم جمیع أصحاب رسول اللّه صلى اللّه علیه وسلم حصل لهم السبق بصحبته ، قال محمد بن کعب القرظی إنّ اللّه قد غفر لجمیع أصحاب النبی صلى اللّه علیه وسلم وأوجب لهم الجنّة ، محسنهم ومسیئهم فی قوله «والأوّلون» .
    والخامس: أنّهم السابقون بالموت والشهادة ، سبقوا إلى ثواب اللّه تعالى وذکره الماوردی .
    والسادس: أنّهم الذین أسلموا قبل الهجرة ذکره القاضی أبو یعلى‏
    زاد المسیر : 333/3 ، بتحقیق محمد بن عبد الرحمان عبد اللّه ، ط . دار الفکر - بیروت .

    شبیه این نظریه را طبرى ‏
    تفسیر الطبری : 10/11 ، بتحقیق صدقى جمیل العطّار . ط . دار الفکر - بیروت و سیوطى‏الدر المنثور : 269/3 . ط . الفتح - جدّة در تفاسیر خود آورده‏اند .

    در خاتمه باید گفت:
    این انتقادات به مهاجرین و انصار ، منافات با خدمات ارزنده بسیارى از صحابه رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم و مهاجرین و انصار ندارد که با تمام توان و تا آخرین نفس از اسلام و ولایت حمایت کرده اند.

    منبع: مرکز تحقیقاتى حضرت ولى عصر (عج)



    حبیب ::: سه شنبه 86/8/22::: ساعت 12:44 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    لیست کل یادداشتهاى وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 41
    بازدید دیروز: 57
    کل بازدید :258655

    >>اوقات شرعی <<

    >> معرفى <<
    گفتمان مذهبی
    مدیر وبلاگ : حق‌شناس[100]
    نویسندگان وبلاگ :
    حبیب[8]


    >> پیوندهای روزانه <<

    >> لوگوى وبلاگ <<
    گفتمان مذهبی

    >> یادداشتهاى قبلى <<

    >> سایتهاى مفید <<

    >> لینک دوستان <<

    >>اشتراک در خبرنامه<<