سفارش تبلیغ
تبلیغات در پارسی بلاگ
گفتمان مذهبی
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • صفحه نخست
  •  توجیه آیه تطهیر
    1- ابن تیمیه مى‌گوید: «پیامبر (صلى‌الله علیه وآله) دعا کرد تا خداوند رجس و پلیدى ‌را از آنان دور ساخته و پاکشان گرداند و این دلالت بر عصمت ندارد...»1
    پاسخ: اولاً: پیامبر (صلى‌الله علیه وآله) مستجاب الدعوة است و اگر دعا کرده بطور قطع اجابت شده است.
     ثانیاً: فایده دعا استمرار تطهیر و اذهاب رجس در آینده است؛ همانگونه که در تفسیر «اهدنا الصراط المستقیم» است.
     ثالثاً: ممکن است که دعا بالا رفتن مرتبه و درجات خلوص و عمق گرفتن و رسوخ کردن اذهاب رجس و در نتیجه، تطهیر اهل بیت را در برداشته باشد.


    رابعاً: مطابق برخى‌ از روایاتى‌ که ذکر شده، دعاى‌ پیامبر (صلى‌ الله علیه وآله) بعد از نزول آیه تطهیر بوده است.

    2- او همچنین مى‌گوید: اراده خداوند در آیه تطهیر، متضمن تحقق مراد نیست، بلکه گاهى‌ اراده مى‏کند چیزى‌ را که تحقق نمى‏یابد؛ خداوند متعال مى‌ فرماید: ?والله یرید أن یتوب علیکم?3؛ در حالى‌ که برخى‌ توبه مى‌ کنند و برخى‌ نمى‌ کنند. خداوند اراده کرده که مردم را از شرک پاک کند، ولى‌ بعضى‌ مى‌ خواهند که بر شرک باقى‌ بمانند. آن گاه مى‌ گوید: مقصود از «رجس» در آیه، شرک است، همانند قول خداوند: ?فاجتبوا الرجس من الأوثان? و ما مى‌ دانیم که خداوند از اهل بیت پیامبر (صلّى‌ الله علیه وآله) شرک و خبائث را دور کرده است، ولى‌ این دلالت بر عصمت آنان ندارد.4
    پاسخ: اولاً: اراده در آیه ?والله یرید أن یتوب علیکم? تشریعى‌ است نه تکوینى؛ از همین رو به عموم مردم توجه دارد، برخلاف اراده در مورد آیه تطهیر که به قرائنى‌ _ که ذکر شد _ خصوصاً روایاتى‌ که نصّ در نزول آیه در پنج تن بود، اراده تکوینى‌ است نه تشریعى‌ وگرنه شامل افرادى‌ خاص نمى‏شد.
    ثانیاً: در آیه ?فاجتنبوا الرجس من الأوثان? مقصود از رجس مشخص شده است؛ زیرا بعد از آن با کلمه «من» بیانیه مقصود از رجس، خصوص شرک معرفى‌ شده است؛ خصوصاً آن که خطاب در ?فاجتنبوا? عموم مشرکین است. برخلاف آیه تطهیر که الف و لام ?الرجس? در آن براى‌ جنس بوده و عموم مراتب رجس که از آن جمله گناه، اشتباه، خطا و سهو است را نیز شامل مى‌ شود.

    (منبع- سلفى‏گرِى و پاسخ به شبهات/ على اصغر رضوانى)

    1- منهاج السنة، ج7 ص122.
    2- مسند احمد، ج6 ص292.
    3- سوره نساء، آیه27.
    4- منهاج السنة، ج4 ص21.

     



    حبیب ::: شنبه 86/9/10::: ساعت 9:19 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    لیست کل یادداشتهاى وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 30
    بازدید دیروز: 57
    کل بازدید :258644

    >>اوقات شرعی <<

    >> معرفى <<
    گفتمان مذهبی
    مدیر وبلاگ : حق‌شناس[100]
    نویسندگان وبلاگ :
    حبیب[8]


    >> پیوندهای روزانه <<

    >> لوگوى وبلاگ <<
    گفتمان مذهبی

    >> یادداشتهاى قبلى <<

    >> سایتهاى مفید <<

    >> لینک دوستان <<

    >>اشتراک در خبرنامه<<